Izmjena Odluke o komunalnom redu

Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 30. studenog 2025. godine. Tema kojom se bavi ovo Savjetovanje tiče se svih građana Rijeke i ostalih pravnih i fizičkih osoba bez iznimke, budući da se odredbe općeg akta kojim se uređuje komunalni red odnose na sve koji žive, rade ili borave na području grada Rijeke, a potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njegu uključi. Održavanje odgovarajućeg stupnja reda na površinama javne namjene i javnim zelenim površinama, sprječavanje onečišćavanja javnih zelenih površina i površina javne namjene, a potom i uništavanja navedenih površina, kao i javne rasvjete i urbane opreme u interesu je svih građana grada.

Svoje prijedloge vezane uz Nacrt prijedloga Odluke o izmjeni Odluke o komunalnom redu možete poslati ispunjavajući Obrazac za savjetovanje dostupan u online formi. Komentare možete upisivati i u polje za komentiranje u dnu stranice savjetovanja. Po završetku savjetovanja, na ovom mjestu će se objaviti Izvješće o provedenom savjetovanju.

Uvod

Odlukom o komunalnom redu („Službene novine Grada Rijeke“ broj 4/19, 21/19 i 15/24; u daljnjem tekstu: Odluka), propisuje se komunalni red i mjere za njegovo provođenje. Komunalni red propisan Odlukom obvezan je za sve pravne i fizičke osobe na području grada Rijeke, ako zakonom ili drugim propisom nije drugačije određeno.

Odlukom su naročito propisane odredbe o:

  • uređenju naselja, načinu uređenja i korištenja površina javne namjene i zemljišta u vlasništvu Grada Rijeke za gospodarske i druge svrhe,
  • uvjetima korištenja javnih parkirališta, nerazvrstanih cesta i drugih površina javne namjene za parkiranje vozila,
  • održavanju čistoće i čuvanju površina javne namjene,
  • uklanjanju snijega i leda i
  • uklanjanju protupravno postavljenih predmeta.

Osim navedenih odredbi, Odlukom su propisane odredbe o mjerama koje komunalni redari poduzimaju za provođenje komunalnog reda, kao i odredbe koje se odnose na novčane kazne za učinjene prekršaje.

S time u vezi ističe se da su člankom 75. Odluke utvrđene novčane kazne za pravne osobe, odgovorne osobe u pravnoj osobi, fizičke osobe obrtnike i osobe koja obavljaju drugu samostalnu djelatnost te fizičke osobe, a koje učine jedan od prekršaja iz navedenog članka.

Riječ je o najtežim prekršajima koji su utvrđeni Odlukom, odnosno onim prekršajima koji najviše uzrokuju nered na javnim površinama te na taj način u najvećoj mjeri negativno utječu na svakodnevni život svih onih građana koji se pridržavaju odredbi Odluke i koji svojim postupanjem doprinose urednosti i čistoći grada te kvalitetnom suživotu svih njegovih stanovnika.

Odredbe o novčanim kaznama u postojećoj Odluci o komunalnom redu

Članak 75. Odluke tako sadrži odredbe o novčanim kaznama koje se mogu svrstati u sljedeće kategorije:

Novčane kazne za prekršaje kojima se narušava čistoća i urednost površina javne namjene i javnih zelenih površina

Čistoća i urednost površina javne namjene i javnih zelenih površina jedan je od najvažnijih segmenata održavanja komunalnog reda i predstavlja osnovu ugodnog života u zajednici. Odredbe članka 75. Odluke tako uključuju one odredbe kojima je propisano da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja odlaže građevinski materijal te građevinski i drugi krupni otpad bez odobrenja Odjela, izlijeva otpadne tekućine bilo koje vrste, pljuje i obavlja nuždu na površini javne namjene, baca reklamne letke, pali otpad, te obavlja bilo koje druge radnje kojima se onečišćuje ili oštećuje površina javne namjene.

Nadalje, istom odredbom propisano je da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja na javnoj zelenoj površini baca otpad, piljevinu, pepeo, drozgu, odrezano šiblje i grane te pušta otpadne vode, kiseline, motorna ulja i slično, kao i osoba koja na bilo koji način zagađuje javnu zelenu površinu.

Odredba članka 75. uključuje i odredbe koje se odnose na obveze organizatora javne priredbe ili skupa vezano uz održavanje čistoće pa je tako propisano da će se novčanom kaznom kazniti organizator javne priredbe ili skupa ako u roku od 48 sati po završetku javne priredbe, odnosno skupa ne očisti površinu javne namjene.

Važno je naglasiti da je Odlukom propisano i da je osoba koja obavlja djelatnost u objektima koji se nalaze uz površinu javne namjene dužna svakodnevno čistiti dio površine javne namjene koji se onečišćuje obavljanjem njene djelatnosti pa je tako člankom 75. predviđena novčana kazna za one osobe koje se istog ne pridržavaju. Također, budući da je pravna osoba koja upravlja javnim parkiralištem sukladno Odluci dužna osigurati redovno i izvanredno čišćenje javnih parkirališta za čije se korištenje plaća naknada, propisane su novčane kazne za pravnu osobu ako se istoga ne pridržava.

Novčane kazne za prekršaje kojima se uništavaju ili na drugi način ugrožavaju javne zelene površine

Javne zelene površine predstavljaju jedan od najznačajnijih bogatstava grada. Osim ekološke uloge, zelene površine imaju i društveni značaj te služe kao mjesta za odmor, rekreaciju i druženje. Međutim, prilikom korištenja javnih zelenih površina valja voditi računa da se one ni na koji način ne uništavaju ili ugrožavaju. Odredbe članka 75. Odluke stoga uključuju one odredbe kojima je propisano da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja guli koru stabala, zasijeca, zarezuje, savija, trga, zabada noževe, zabija čavle i stavlja plakate te buši, gazi te na drugi način oštećuje drveće, grmlje i živicu, kao i reže i skida grane i vrhove s ukrasnog drveća i grmlja. Nadalje, ista odredba predviđa i novčane kazne za osobe koje na javnoj zelenoj površini lože vatru i potpaljuju stabla, neovlašteno skidaju plodove s drveća i grmlja, trgaju i beru cvijeće, vade cvjetne i travnate busenove te kidaju grane s grmlja i drveća,  neovlašteno sakupljaju i odnose suho granje, kore ili listnice, gaze, hodaju, igraju se i leže po uređenom travnjaku te kopaju i odnose zemlju, humus i bilje ili se penju se po drveću. Također, odredbama Odluke propisane su i novčane kazne za osobe koje oštećuju, prljaju, zagađuju i onesposobljavaju opremu postavljenu na javnoj zelenoj površini, voze se biciklom, motorom, automobilom te guraju biciklu ili slično vozilo, kolica za teret (osim ako se takva vozila kreću u svrhu održavanja javne zelene površine), kao i osobe koje parkiraju na javnoj zelenoj površini. Također, odredbama članka 75. propisana je novčana kazna i za osobe koje na javnoj zelenoj površini dovode i puštaju životinje, peru vozila te poduzimaju različite zahvate koji mogu izazvati stvaranje popuzina (klizišta) na području koje nije utvrđeno posebnim propisima kao erozivno područje. Naposljetku, radi zaštite živog svijeta koje obitava na javnoj zelenoj površini, na istoj je zabranjeno i hvatati i uznemiravati ptice i ostale životinje te je za takvo postupanje također propisana novčana kazna.

Novčane kazne za prekršaje kojima se oštećuje javna površina, imovina Grada ili imovina građana

Različita urbana oprema poput klupa, košarica za otpad, oprema dječjih igrališta, fontana, satova, spomenika, stajališta javnog prijevoza i slično, kao i stupovi javne rasvjete predstavljaju važne segmente života u zajednici namijenjene za korištenje svima te ostvaruju funkcionalnu i/ili estetsku korist za građane. Odredbe članka 75. Odluke tako uključuju one odredbe kojima je propisano da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja ošteti rasvjetna tijela i uređaje javne rasvjete, kao i osoba koja urbanu opremu uništi, ošteti ili je uprlja ili nagrdi. Također, novčanom kaznom kaznit će se i osoba koja koristi dječje igralište i sprave za igru djece protivno njihovoj namjeni. Ova kategorija prekršaja uključuje i prekršaje kojima se oštećuje i imovina samih građana. Naime, nažalost, određeni neodgovorni pojedinci crtaju, šaraju ili na drugi način prljaju ili nagrđuju vanjske dijelove zgrada na području grada Rijeke te je Odlukom propisana novčana kazna i za takva postupanja.

Novčane kazne za prekršaje kojima se na različite načine zauzima javna zelena površina ili površina javne namjene, bez odgovarajućeg odobrenja

Javne zelene površine i površine javne namjene namijenjene su za korištenje svima pod jednakim uvjetima. Osim što navedeno proizlazi iz propisa, isto proizlazi i iz same prirode takve vrste površina. Međutim, važno je naglasiti kako je u pojedinim slučajevima moguće dati odobrenje za korištenje, odnosno zauzimanje površine javne namjene ili javne zelene površine, pri čemu su takvi slučajevi izričito propisani općim aktima Grada Rijeke poput primjerice odluke kojom se uređuju nerazvrstane ceste ili odluke kojom se uređuje davanje na korištenje javnih površina i drugih nekretnina, privremenih objekata te reklamnih i oglasnih predmeta u vlasništvu Grada.

Odredbe članka 75. Odluke tako uključuju one odredbe kojima je propisano da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja bez odobrenja Odjela unutar javne zelene površine postavlja električne, telefonske, vodovodne, kanalizacijske i plinske vodove, odnosno ako ne uspostavi prvobitno stanje javne zelene površine u određenom roku, kao i osoba koja bez odobrenja Odjela na površini javne namjene iskrcava, smješta i ukrcava građevinski materijal, podiže skele i obavlja slične radove u građevinske svrhe. Nadalje, novčanom kaznom kaznit će se i osoba koja kampira izvan kampova i prostora određenih za kampiranje izvan kampova, što porastom interesa za turističkim posjetima Rijeke postaje sve češća pojava. Propisana je i novčana kazna za osobu koja na površini javne namjene postavi ili naruči postavljanje plakata, oglasa i promidžbenog materijala na zabranjenim mjestima, kao i osoba koja neovlašteno postavi ili naruči postavljanje plakata, oglasa i promidžbenog materijala na nekretninama u vlasništvu Grada određenim općim aktom kojim se propisuje davanje na korištenje javnih površina i drugih nekretnina, privremenih objekata te reklamnih i oglasnih predmeta. Novčanom kaznom kaznit će se i osoba koja bez odobrenja koristi uređaje javne rasvjete za postavljanje predmeta čija je svrha isticanje reklamnih poruke.

Člankom 75. Odluke nadalje je propisana i novčana kazna za osobu koja na površini javne namjene ostavi motorno i drugo vozilo u nevoznom stanju (bez registarskih oznaka ili neregistrirano), plovila te razne uređaje i njihove dijelove, kao i osoba koja na javnoj zelenoj površini popravlja motorna vozila (osim u opravdanim slučajevima) te obavlja druge obrtničke radove te pere osobe, životinje i motorna vozila ili ostale predmete na uređajima i objektima za javnu vodoopskrbu.

Naposljetku, novčanom kaznom kaznit će se i osoba koja na površini javne namjene izlaže slike, knjige, rabljene stvari, cvijeće, poljoprivredne i druge proizvode bez odobrenja Odjela, postavlja glazbene uređaje, uređaje za reprodukciju zvuka te uređaje za razglas i pojačanje zvuka bez odobrenja Odjela, kao i ona osoba koja općenito na površini javne namjene postavlja predmete, naprave ili strojeve.

Novčane kazne za prekršaje kod zauzimanja površine javne namjene uz odobrenje Odjela

Kako je prethodno navedeno, površina javne namjene pod određenim se uvjetima može dati na korištenje ili zauzeti, uz ishođenje odgovarajućeg odobrenja. Međutim, čak i tada je nužno da se osoba kojoj je tako nešto odobreno pridržava odredbi općih akata Grada na temelju kojih joj je isto odobreno, a sve kako bi se očuvala površina javne namjene. Slijedom navedenog, odredbom članka 75. Odluke propisano je da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja različite predmete (transparente, reklamne panoe, reklamne stupove, oglasne panoe i slično, kao i tende, plakate, antenske sustave i slično) ne postavi na način kako je to propisano Odlukom.

Također, člankom 75. Odluke propisana je i odredba kojom se novčanom kaznom može kazniti osoba koja površinu javne namjene za koju je dobila odobrenje prema članku 36. Odluke ne dovede u prvobitno stanje.

Novčane kazne za narušavanje higijensko sanitarnih uvjeta

Odredbe članka 75. Odluke uključuju one odredbe kojima je propisano da će se novčanom kaznom kazniti osoba koja u naseljenim područjima grada Rijeke drži životinje, odnosno osoba koja na područjima grada Rijeke u kojima je to dopušteno, drži životinje ne ispunjavajući higijensko – sanitarne uvjete ili držanjem životinja nanosi smetnje okolnim stanarima i narušava izgled naselja.

Razlozi predlaganja izmjene Odluke o komunalnom redu

Iz prethodno navedenog obrazloženja o novčanim kaznama trenutno važeće Odluke o komunalnom redu, razvidno je da se novčane kazne propisane odredbom članka 75. Odluke odnose na one osobe koje se ne pridržavaju odredbi Odluke koje se odnose na uspostavu odgovarajućeg stupnja reda na površinama javne namjene i javnim zelenim površinama, odnosno na one osobe koje stvaraju nered različitim oblicima prije svega onečišćavanja javnih zelenih površina i površina javne namjene, a potom i uništavanja navedenih površina, kao i javne rasvjete i urbane opreme.

Čistoća i urednost površina javne namjene i javnih zelenih površina jedan je od najvažnijih segmenata održavanja komunalnog reda i predstavlja osnovu ugodnog života u zajednici. Također, ove površine i urbana oprema namijenjene su za korištenje svima i podižu kvalitetu života građana zbog čega ih treba čuvati od bilo kakvog oblika uništavanja ili nagrđivanja. Većina građana pridržava se odredbi Odluke, međutim određeni pojedinci svojim neodgovornim postupanjem čine najteže prekršaje i stvaraju nered koji remeti svakodnevnicu svim odgovornim građanima. Navedeno se osobito odnosi na različite oblike odlaganja građevinskog i drugog krupnog otpada ili na druge radnje kojima se onečišćuje površina javne namjene.

Primjerice, komunalno redarstvo u 2024. godini izvršilo je 14.835 kontrola, a što je bilo više u odnosu na prethodnu 2023. godinu, kada je izvršeno 12.021 kontrola. Razlog tome ponajviše je povećan broj kontrola vezano uz nepropisno odlaganje otpada, a koji prekršaji su povećani zbog provedbe sukcesivnog uvođenja individualiziranog prikupljanja otpada na različitim područjima grada. Posljedica toga je da određeni postotak građana, u dijelovima grada u kojima je uveden novi sustav, u cilju smanjenja troška plaćanja odvoza otpada, odlaže svoj otpad umjesto u svoje spremnike pored spremnika na drugim dijelovima grada, čime se stvaraju odlagališta otpada.

Važno je naglasiti da se najveći broj prekršaja komunalnog reda u ovoj, a tako i u prethodnoj godini, odnosi se upravo na prekršaje iz članka 75., odnosno na bespravno zauzimanje javnih površina postavljanjem – odlaganjem pokretnih stvari:

  1. komunalnog otpada,
  2. tehnički neispravnih, odnosno neregistriranih i napuštenih vozila,
  3. ostale načine zauzimanja javnih površina,
  4. obrezivanje zelenila uz javne površine,
  5. građevinskog materijala.

Trenutne Odlukom propisane novčane kazne za osobe koje počine prekršaje iz članka 75. Odluke iznose kako slijedi:

  • za pravnu osobu 660,00 eura
  • za odgovornu osobu u pravnoj osobi 130,00 eura
  • za fizičku osobu obrtnika i osobu koja obavlja drugu samostalnu djelatnost 660,00 eura
  • za fizičku osobu 130,00 eura.

S time u vezi ističe se da je Prekršajnim zakonom („Narodne novine“ broj 107/07, 39/13, 157/13, 110/15, 70/17, 118/18 i 114/22) propisan kako minimalni, tako i maksimalni iznos novčane kazne za prekršaje koji su propisani odlukom jedinice lokalne samouprave. Tako je člankom 33. Prekršajnog zakona utvrđeno kako za prekršaj propisan odlukom jedinice lokalne samouprave, za počinitelja prekršaja pravnu osobu ne može biti propisana ni izrečena novčana kazna u iznosu manjem od 60,00 eura ni većem od 1.320,00 eura.

Nadalje, za počinitelja prekršaja fizičku osobu obrtnika i osobu koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koji je počinila u vezi obavljanja njezina obrta ili druge samostalne djelatnosti ne može biti propisana ni izrečena novčana kazna u iznosu manjem od 30,00 eura ni većem od 660,00 eura.

Za počinitelja prekršaja fizičku osobu ne može biti propisana ni izrečena novčana kazna u iznosu manjem od 10,00 eura ni većem od 260,00 eura.

Iz navedenog je razvidno da trenutno propisane novčane kazne za prekršaje iz članka 75. Odluke nisu maksimalne kazne koje jedinica lokalne samouprave može propisati svojom Odlukom.

Budući da je u članku 75. Odluke riječ o najtežim prekršajima iz domene komunalnog reda, ocjenjuje se svrsishodnim da za iste budu propisane i najveće visine kazni omogućene Prekršajnim zakonom.

Tako se Nacrtom prijedloga Odluke o izmjenama Odluke predlažu utvrditi novčane kazne kako slijedi:

  • za pravnu osobu 1.320,00 eura (umjesto dosadašnjih 660,00 eura)
  • za odgovornu osobu u pravnoj osobi 260,00 eura (umjesto dosadašnjih 130,00 eura)
  • za fizičku osobu 260,00 eura (umjesto dosadašnjih 130,00 eura).

Za fizičku osobu obrtnika i osobu koja obavlja drugu samostalnu djelatnost propisana novčana kazna ostala bi 660,00 eura, budući da je to maksimalan iznos propisan odredbama Prekršajnog zakona.

Na ovaj način omogućila bi se naplata većih kazni za počinitelje prethodno navedenih prekršaja, koji uključuju ponajprije prekršaje iz domene nepropisnog odlaganja otpada (primjerice odlaganje građevinskog materijala te građevinskog i drugog krupnog otpada, izlijevanje otpadne tekućine bilo koje vrste, obavljanje bilo kakvih radnji kojima se onečišćuje ili oštećuje površina javne namjene), zatim prekršaje koji se mogu ocijeniti kao vandalizam (primjerice crtanje, šaranje ili na drugi načini prljanja ili nagrđivanja vanjskih dijelova zgrade, oštećivanje rasvjetnih tijela i uređaja javne rasvjete, uništavanje, oštećivanje, prljanje ili nagrđivanje urbane opreme), kao i prekršaje koji se odnose na uništavanje javne zelene površine (primjerice rezanje i skidanje grana i vrhova s ukrasnog drveća i grmlja, guljenje kore stabala, zasijecanje, zarezivanje, savijanje, trganje, zabadanje noževa, čavala, stavljanje plakata i sl., bušenje, gaženje te oštećivanje drveća, grmlja i živice, puštanje otpadnih voda, kiselina, motornih ulja i slično, ili zagađivanje javne zelene površine na bilo koji način).

Obrazloženje odredbi izmjene Odluke o komunalnom redu

U nastavku se daje prikaz pojedinih odredbi Nacrta prijedloga Odluke o izmjeni Odluke o komunalnom redu:

Uz članak 1. Ovim člankom predlaže se u članku 75. Odluke utvrditi maksimalna Prekršajnim zakonom propisana novčana kazna za prekršaje iz navedene odredbe, sve sukladno uvodno naznačenom obrazloženju.

Uz članak 2. Ovim člankom predlaže se utvrditi stupanje na snagu Odluke o izmjeni Odluke o komunalnom redu, i to 1. siječnja 2026. godine.

Vaš doprinos

Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.

Proučite Nacrt prijedloga Odluke o izmjeni Odluke o komunalnom redu. Cjeloviti dokument dostupan je u prilozima ovog savjetovanja.

Komentirajte predloženi dokument, sugerirajte poboljšanja.

Smatrate li da će predložene izmjene utjecati na podizanje komunalnog reda u Rijeci?

Svi Vaši prijedlozi i komentari bit će uzeti u obzir i razmotreni te će se po završetku Savjetovanja objaviti Izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim prijedlozima, odnosno razlozima eventualnog neprihvaćanja.

Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 31. studenog 2025. i nakon tog datuma neće više biti moguće slati primjedbe i prijedloge, a izvješće o Savjetovanju objavit će se na ovom mjestu.

Obrazac za sudjelovanje u savjetovanju s javnošću

Savjetovanje o: Nacrtu prijedloga Odluke o izmjeni Odluke o komunalnom redu
Naziv akta/dokumenta: Odluka o izmjeni Odluke o komunalnom redu
Nositelj izrade akta/dokumenta: Upravni odjel za komunalni sustav i promet
Početak savjetovanja: 31. listopada 2025.
Završetak savjetovanja: 30. studenog 2025.

Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.
Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 30. studenog 2025. godine.
Obrazac je zatvoren.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.