Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 11. prosinca 2024. godine. Tema kojom se bavi ovo Savjetovanje tiče se svih građana, posebice najmoprimaca gradskih stanova, a potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njegu uključi.
Svoje prijedloge vezane uz Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova možete poslati ispunjavajući Obrazac za savjetovanje dostupan u online formi. Komentare možete upisivati i u polje za komentiranje u dnu stranice savjetovanja. Po završetku savjetovanja, na ovom mjestu će se objaviti Izvješće o provedenom savjetovanju.
Grad Rijeka u svom samoupravnom djelokrugu obavlja poslove od lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana. Upravni odjel za gradsku imovinu upravlja stanovima u vlasništvu Grada.
Stanovi u vlasništvu Grada daju se u najam na temelju Liste prioriteta za davanje stanova u najam koja se formira temeljem raspisanog javnog poziva, kojom se omogućava građanima koji se nalaze u teškim životnim prilikama i nemaju druge mogućnosti da riješe svoje stambeno pitanje.
Stanovi u vlasništvu Grada daju se u najam i izvan Liste prioriteta u točno određenim slučajevima.
Uvjeti i mjerila, postupak i tijela za davanje stanova i stambenih prostora u vlasništvu Grada u najam te prava i obveze ugovornih strana u svezi s najmom stana bili su propisani Odlukom o najmu stanova („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 12/11, 15/11, 54/12 i Službene novine Grada Rijeke broj 14/20).
Navedena Odluka ukinuta je presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske poslovni broj: Usoz-79/2022-6 od 23. rujna 2024. godine. Kao razlog ukidanja Sud ističe da je Grad spornu Odluku donio pozivom na odredbe članka 46. Statuta Grada Rijeke („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 7/14, 12/17, 9/81, 11/18-pročišćeni tekst i 2/20), koja regulira ovlasti predstavničkog tijela, bez poveznice na odgovarajuću zakonsku odredbu odnosnog područja ili odredbu Zakona koji regulira pravo raspolaganja jedinice lokalne samouprave vlastitom imovinom odnosno regulira samoupravna prava jedinice lokalne samouprave. Radi navedenog je Sud cijelu Odluku utvrdio nezakonitom.
Slijedom iznijetog potrebno je donijeti novu Odluku o najmu stanova koja je već i bila u pripremi kako bi se postojeća Odluka osuvremenila i prilagodila novoj normativnoj praksi izrade općih akata i iskustvima iz dosadašnje prakse u svezi davanja stanova u najam.
Cilj donošenja ovog Nacrta prijedloga Odluke je pomoć u rješavanju stambenog pitanja osoba i obitelji koje zbog loše materijalne situacije nemaju mogućnost na drugi način riješiti svoje stambeno pitanje.
Stoga su predloženim Nacrtom propisani uvjeti koje podnositelji zahtjeva trebaju ispunjavati za uvrštenje na Listu prioriteta, između ostalih da podnositelj zahtjeva i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu nemaju stan ili kuću u vlasništvu ili suvlasništvu ili drugom obliku korištenja, niti su takav stan imali u razdoblju od pet godina prije objavljivanja Javnog poziva, kao i da ukupni dohodak i ukupni primici obiteljskog domaćinstva podnositelja zahtjeva ne smiju prelaziti određeni cenzus.
Mjerila temeljem kojih podnositelji zahtjeva ostvaruju bodove radi utvrđivanja redoslijeda na Listi prioriteta također su propisana na način da bodove ostvaruju osobe težeg socijalnog i zdravstvenog stanja.
Slijedom svega iznijetog, potrebno je posebnim aktom utvrditi uvjete i mjerila, te postupak i tijela za provođenje postupka za davanje u najam stanova i stambenih prostora u vlasništvu Grada Rijeke u najam, te prava i obveze ugovornih strana u svezi s najmom stana ili dijela stana.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se člankom propisuje što se predloženom Odlukom uređuje.
Članak 2.
Ovim se člankom propisuje da se stanovi daju u najam:
- prema socioekonomskom statusu,
- prema posebnim uvjetima.
Članak 3.
Ovim se člankom propisuje da se stanovi se daju u najam temeljem Javnog poziva, kao i da se mogu dati u najam i neposredno, u slučajevima koji su posebno propisani ovom Odlukom.
Članak 4.
Ovim se člankom određuje značenje pojedinih pojmova koji se koriste u Odluci: obiteljsko domaćinstvo, samohrani roditelj, stan, stan uvjetan za stanovanje, stan neuvjetan za stanovanje, odgovarajući stan, stambeni prostor, soba u ukupni dohodak i ukupni primici.
II. DAVANJE STANOVA U NAJAM PREMA SOCIOEKONOMSKOM STATUSU
- Uvjeti i mjerila za davanje stanova u najam
Članak 5.
Ovim se člankom propisuje da pravo na podnošenje zahtjeva za davanje stana u najam ima državljanin Republike Hrvatske koji najmanje tri mjeseca prije objave Javnog poziva ima prebivalište na području grada Rijeke ako:
- on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu nemaju u najmu stan u vlasništvu Grada ili Republike Hrvatske ili stan ili kuću u vlasništvu ili suvlasništvu ili bilo kojem drugom obliku korištenja na području Republike Hrvatske,
- on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu nisu imali u vlasništvu, suvlasništvu ili bilo kojem drugom obliku korištenja stan ili kuću u razdoblju od pet godina prije objavljivanja Javnog poziva za prikupljanje zahtjeva za davanje stanova u najam,
- on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu ne koriste stan u vlasništvu Grada bez valjane pravne osnove,
- on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu nisu otkupili stan prema odredbama zakona kojim se uređuje prodaja stanova na kojima postoji stanarsko pravo pa i u slučaju da su isti otuđili po bilo kojoj pravnoj osnovi,
- on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu nisu kupili ili nisu u postupku kupnje stana po Programu društveno poticane stanogradnje,
- ukupni dohodak i ukupni primici obiteljskog domaćinstva podnositelja zahtjeva ostvareni u prethodnoj godini ne prelaze iznose kako slijedi:
- a) za samca – 70% prosječne mjesečne isplaćene neto plaće po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u prethodnoj godini (u daljnjem tekstu: prosječna isplaćena plaća);
- b) za obitelj sa dva i više člana – 40% prosječne isplaćene plaće po članu obiteljskog domaćinstva navedenog u zahtjevu.
Uvjete iz stavka 1. točke 1. do 5. trebaju zadovoljiti kumulativno, svi članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu.
Članak 4. dalje propisuje način način dokazivanja stanovanja u obiteljskom domaćinstvu, postojanja bračne ili izvanbračne zajednice, odnosno životnog ili neformalnog životnog partnerstva, te srodstvo podnositelja zahtjeva s članom obiteljskog domaćinstva.
Članak 6.
Ovim se člankom propisuju mjerila temeljem kojih se utvrđuje redoslijed podnositelja zahtjeva na Listi prioriteta za davanje stanova u najam (u daljnjem tekstu: Lista prioriteta):
- duljina prebivanja na području grada Rijeke,
- ostvareni radni staž u Republici Hrvatskoj,
- sudjelovanje u Domovinskom ratu,
- broj članova obiteljskog domaćinstva,
- broj maloljetne djece i djece na redovitom školovanju,
- zdravstveno stanje,
- socijalno stanje,
- godine života,
- uvrštenje na prethodnoj Listi prioriteta.
Članak 7.
Ovim se člankom propisuje da se za bodovanje prema propisanim mjerilima iz Odluke uzimaju u obzir činjenice koje postoje na dan objave Javnog poziva.
Članak 8.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva za svaku godinu prebivanja na području grada Rijeke pripada 1 bod. Člankom se propisuje i način na koji se dokazuje činjenica prebivanja na području grada Rijeke odnosno isprave koje je potrebno priložiti.
Članak 9.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva za svaku godinu radnog staža ostvarenog u Republici Hrvatskoj pripada 0,5 bodova. Člankom se propisuju i način na koji se dokazuje činjenica ostvarenog radnog staža odnosno isprave koje je potrebno priložiti.
Članak 10.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva za sudjelovanje u Domovinskom ratu, pripada 7,5 bodova. Člankom se propisuje i način na koji se dokazuje činjenica sudjelovanja u Domovinskom ratu odnosno isprave koje je potrebno priložiti.
Članak 11.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva, hrvatskom ratnom vojnom invalidu iz Domovinskog rata, prema utvrđenom postotku oštećenja organizma, pripada:
- a) I – II skupina 12,5 bodova
- b) III – VI skupina 10 bodova
- c) VII – X skupina 7,5 bodova
Podnositelju zahtjeva koji je član uže obitelji poginulog, umrlog ili nestalog hrvatskog branitelja pripada 15 bodova.
Status člana uže obitelji iz stavka 2. ovoga članka utvrđuje se sukladno zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
Članak 12.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva prema broju članova obiteljskog domaćinstva pripada:
- a) samac 3 boda
- b) 2 člana obiteljskog domaćinstva 6 bodova
- c) 3 člana obiteljskog domaćinstva 9 bodova
- d) 4 člana obiteljskog domaćinstva i više 12 bodova
Članak 13.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva za svako maloljetno dijete i za dijete na redovitom školovanju pripadaju po 2 boda.
Članak dalje propisuje da podnositelju zahtjeva, koji je samohrani roditelj maloljetnog djeteta ili djeteta na redovnom školovanju pripadaju 3 boda po djetetu.
Ovi bodovi međusobno se isključuju.
Članak 14.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva kojemu je priznat status roditelja njegovatelja pripada 5 bodova.
Člankom je također propisano da podnositelju zahtjeva kojemu je priznato pravo na dopust za njegu djeteta s težim smetnjama u razvoju ili pravo na rad s polovicom punog radnog vremena u trajanju od najmanje 6 mjeseci ili čije dijete ostvaruje pravo na inkluzivni dodatak pripada 5 bodova.
Bodovi ostvareni temeljem mjerila iz ovog članka međusobno se isključuju.
Članak 15.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva prema zdravstvenom stanju podnositelja zahtjeva odnosno člana obiteljskog domaćinstva navedenog u zahtjevu, pripadaju bodovi:
- a) za utvrđeni stupanj invaliditeta iznad 50% 10 bodova
- b) za utvrđeni stupnj invaliditeta do 50% (uključujući i 50%) 5 bodova
Članak 16.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva koji je korisnik zajamčene minimalne naknade pripadaju 3 boda.
Članak 17.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva starijem od 60 godina pripada 5 bodova.
Članak 18.
Ovim se člankom propisuje da podnositelju zahtjeva na temelju uvrštenja na Listu prioriteta koja je važeća u trenutku objave Javnog poziva pripadaju 2 boda.
Članak 19.
Ovim se člankom propisuje da u slučaju da dva ili više podnositelja zahtjeva ostvare jednak broj bodova prednost ima podnositelj: koji je roditelj maloljetnog dijeteta ili dijeteta na redovnom školovanju, podnositelju zahtjeva kojemu je priznat status roditelja njegovatelja ili kojemu je priznato pravo na dopust za njegu djeteta s težim smetnjama u razvoju ili pravo na rad s polovicom punog radnog vremena ili čije dijete ostvaruje pravo na inkluzivni dodatak, koji ima dulje prebivalište na području grada Rijeke te koji je sudjelovao u Domovinskom ratu.
- Postupak i tijela za davanje stanova u najam
Članak 20.
Ovim se člankom propisuje da odluku o raspisivanju i objavi Javnog poziva (u daljnjem tekstu: Javni poziv) za prikupljanje zahtjeva za uvrštenje na Listu prioriteta donosi Gradonačelnik Grada (u daljnjem tekstu: Gradonačelnik) na prijedlog Upravnog odjela za gradsku imovinu, Odsjeka za upravljanje objektima stambene namjene (u daljnjem tekstu: Upravni odjel). Javni poziv objavljuje se na oglasnoj ploči Grada, Titov trg 3 (prizemno), na oglasnoj ploči Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Laginjina 11a, Rijeka i na mrežnim stranicama Grada, a obavijest o raspisivanju Javnog poziva objavljuje se u dnevnom tisku. Članak propisuje i koje podatke Javni poziv obavezno sadrži.
Članak 21.
Ovaj članak propisuje da postupak za utvrđivanje Liste prioriteta provodi Povjerenstvo za utvrđivanje Liste prioriteta (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo), koje imenuje Gradonačelnik na vrijeme od dvije godine, te sastav Povjerenstva.
Članak 22.
Ovaj članak propisuje način prijave na Javni poziv.
Članak 23.
Ovaj članak propisuje obvezu podnositelja zahtjeva da uz isti priloži potrebe isprave i dokaze, te način postupanja u odnosu na nepotpune prijave ili prijave podnesene izvan roka.
Članak 24.
Ovaj članak propisuje da će zahtjeve podnesene u roku i koji ispunjavaju uvjete iz Odluke Povjerenstvo bodovati, sukladno mjerilima iz Odluke te utvrditi Prijedlog Liste prioriteta, Popis podnositelja zahtjeva čiji su zahtjevi odbijeni i Popis podnositelja zahtjeva čiji su zahtjevi odbačeni.
Članak 25.
Ovaj članak propisuje sadržaj Prijedloga Liste prioriteta, Popisa podnositelja zahtjeva čiji su zahtjevi odbijeni i Popisa podnositelja zahtjeva čiji su zahtjevi odbačeni te da se isti objavljuju na oglasnim pločama Grada, Titov trg 3 (prizemno) i Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Laginjina 11a, Rijeka (prizemno) te na mrežnim stranicama Grada, na način i u skladu s propisima o zaštiti osobnih podataka.
Članak 26.
Ovaj članak propisuje da podnositelj zahtjeva ima pravo podnijeti prigovor na utvrđeni redoslijed i izvršeno bodovanje na prijedlogu Liste prioriteta, kao i u slučajevima ako je njegov zahtjev odbijen ili odbačen te se nalazi na Popisu podnositelja zahtjeva čiji su zahtjevi odbijeni ili odbačeni. Članak također propisuje rok u kojem se prigovor podnosi te da o istome odlučuje Gradonačelnik čije je odluka konačna.
Članak 27.
Ovaj članak propisuje da konačnu Listu prioritete na prijedlog Povjerenstva utvrđuje Gradonačelnik za razdoblje od dvije godine, a kada za to postoje opravdani razlozi, Gradonačelnik može za određeno vremensko razdoblje produžiti rok važenja konačne Liste prioriteta.
Članak 28.
Ovaj članak propisuje sadržaj konačne Liste prioriteta te da se ista objavljuje na oglasnim pločama Grada, Titov trg 3 (prizemno) i Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Laginjina 11a, Rijeka (prizemno) te na mrežnim stranicama Grada, na način i u skladu s propisima o zaštiti osobnih podataka.
Članak 29.
Ovaj članak propisuje obvezu podnositelja zahtjeva da pisanim putem izvijesti Upravni odjel za gradsku imovinu o svim promjenama koje se odnose na ispunjavanje uvjeta iz članka 5. Odluke.
Članak 30.
Ovaj članak propisuje da postupak davanja stanova u najam temeljem Liste prioriteta provodi Povjerenstvo za davanje stanova u najam, koje imenuje Gradonačelnik na vrijeme od dvije godine.
Članak 31.
Ovaj članak propisuje da se davanje stana i stambenog prostora u najam obavlja prema redoslijedu podnositelja zahtjeva na Listi prioriteta.
Članak 32.
Ovaj članak propisuje da prije davanja stana ili stambenog prostora u najam Upravni odjel obavlja provjeru udovoljavaju li podnositelj zahtjeva i članovi njegovog obiteljskog domaćinstva i dalje uvjetima iz članka 5. Odluke, te ako se utvrdi da podnositelj zahtjeva i članovi njegovog obiteljskog domaćinstva navedeni u zahtjevu više ne udovoljavaju uvjetima, brisati će se s Liste prioriteta. Članak propisuje da će se brisanje s Liste prioriteta izvršiti i ako se tijekom važenja Liste prioriteta utvrdi da podnositelj zahtjeva ili članovi njegovog obiteljskog domaćinstva više ne udovoljavaju uvjetima iz članka 5. Odluke, kao i ako se utvrdi da je podnositelj zahtjeva dao lažne podatke i na temelju njih ostvario pravo na uvrštenje na Listu prioriteta. Podnositelj zahtjeva i sam može podnijeti zahtjev za brisanje s Liste prioriteta.
Članak 33.
Ovaj članak propisuje da će se brisanje podnositelja zahtjeva s Liste prioriteta izvršiti ako se za vrijeme važenja Liste prioriteta utvrdi da su podnositelj zahtjeva koji je uvršten na Listu prioriteta, njegov bračni odnosno izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner ili maloljetno dijete stekli u vlasništvo, suvlasništvo ili neki drugi oblik korištenja kuću ili stan na području Republike Hrvatske. Brisanje s Liste prioriteta izvršiti će se i ako su navedene osobe stečenu kuću ili stan otuđile po bilo kojoj pravnoj osnovi.
Članak 34.
Ovaj članak propisuje da podnositelj zahtjeva daje pisanu izjavu da za stanovanje prihvaća stan odnosno stambeni prostor koji mu se daje u najam kao trajno rješenje stambenog pitanja te se smatra da je trajno stambeno zbrinut. Podnositelj zahtjeva koji odbije prihvatiti odgovarajući stan, koji je uvjetan za stanovanje, brisat će se rješenjem s Liste prioriteta, dok se podnositelj zahtjeva koji odbije prihvatiti stambeni prostor ili stan neuvjetan za stanovanje, neće brisati s Liste prioriteta.
Članak 35.
Ovaj članak propisuje da je podnositelj zahtjeva dužan izvijestiti Upravni odjel ako za vrijeme važenja Liste prioriteta dođe do promjene broja članova obiteljskog domaćinstva, radi utvrđivanja prava podnositelja zahtjeva na odgovarajući stan. Članak dalje propisuje situaciju ako se prilikom davanja stana u najam utvrdi da je broj članova obiteljskog domaćinstva veći ili manji od broja koji je podnositelj zahtjeva naveo u svom zahtjevu, da će se podnositelju zahtjeva ponuditi stan koji odgovara stvarnom broju članova obiteljskog domaćinstva sukladno članku 4. stavku 1. točki 6. Odluke. Ako podnositelj zahtjeva odbije ponuđeni odgovarajući stan, koji je uvjetan za stanovanje, brisat će se rješenjem s Liste prioriteta. U slučaju promjene broja članova obiteljskog domaćinstva podnositelj zahtjeva zadržava bodove koje ima na konačnoj Listi prioriteta.
Članak 36.
Ovaj članak propisuje da u slučaju kada od uvrštenja na konačnu Listu prioriteta pa do davanja stana u najam dođe do razvoda braka između podnositelja zahtjeva i njegovog bračnog druga navedenog kao člana obiteljskog domaćinstva, mjesto na Listi prioriteta odnosno pravo na davanje stana u najam zadržava onaj bivši bračni drug koji je odlukom suda određen kao roditelj s kojim će maloljetno dijete, posvojenik ili dijete nad kojim se ostvaruje roditeljska skrb nakon punoljetnosti živjeti. Ako bivši bračni drugovi nemaju maloljetno dijete, posvojenika ili dijete nad kojim se ostvaruje roditeljska skrb nakon punoljetnosti, izvršiti će se bodovanje na osnovu mjerila propisanih za uvrštenje na Listu prioriteta iz članka 6. ove Odluke i to za svakog bivšeg bračnog druga pojedinačno. Pravo na mjesto na Listi prioriteta odnosno pravo na davanje stana zadržat će onaj bivši bračni drug koji je temeljem obavljenog bodovanja ostvario veći ukupni broj bodova. Odredbe ovoga članka primjenjuje se i u slučaju prestanka izvanbračne zajednice, prestanka životnog partnerstva i prestanka neformalnog životnog partnerstva.
Članak 37.
Ovim se člankom propisuje da u slučajevima brisanja s Liste prioriteta Upravni odjel donosi rješenje protiv kojeg podnositelj zahtjeva ima pravo podnijeti prigovor Gradonačelniku u roku od osam dana od dana primitka rješenja. Odluka Gradonačelnika po prigovoru je konačna.
Članak 38.
Ovaj članak propisuje da je podnositelj zahtjeva obvezan prihvatiti stan koji je odgovarajući s obzirom na broj članova obiteljskog domaćinstva i koji je uvjetan za stanovanje. U slučaju kada Grad ne raspolaže takvim stanom, podnositelju zahtjeva ponudit će se i stan koji nije odgovarajući, ali samo u slučaju kada stan ima jednu sobu manje od odgovarajućeg stana. Ako bi podnositelju zahtjeva s obzrimom na broj članova obiteljskog domaćinstva pripadao stan veći od trosobnog stana, podnositelj zahtjeva može prihvatiti trosobni stan kao odgovarajući. U slučaju prihvaćanja manjeg stanasmatrat će se da je podnositelj zahtjeva trajno stambeno zbrinut.
Članak 39.
Ovaj članak propisuje da je podnositelj zahtjeva koji je prihvatio ponuđeni stan obvezan je pristupiti sklapanju ugovora o najmu stana u roku od pet dana od dana dostavljanja poziva, a ako se podnositelj zahtjeva u navedenom roku ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o najmu stana smatrat će se da je odustao od sklapanja ugovora o najmu stana te će se rješenjem brisati s Liste prioriteta. Protiv navedenog rješenja podnositelj zahtjeva ima pravo podnijeti prigovor Gradonačelniku u roku od osam dana od dana primitka rješenja. Odluka Gradonačelnika po prigovoru je konačna.
III. DAVANJE STANOVA U NAJAM PREMA POSEBNIM UVJETIMA
Članak 40.
Ovaj članak propisuje situacije u kojima se stan može dati u najam izvan Liste prioriteta:
- osobi – najmoprimcu i vlasniku stana koji je onesposobljen za redovitu uporabu uslijed elementarne nepogode (potres, poplava, požar i slično) u kom slučaju se stan daje u najam na vrijeme do osposobljavanja tog stana za stanovanje, a najdulje na vrijeme od 1 godine,
- osobi koja koristi stan u vlasništvu Grada koji je rješenjem nadležnog tijela uslijed ruševnosti zgrade utvrđen neuvjetnim za stanovanje, na isti rok na koji je sklopljen ugovor temeljem kojeg koristi taj stan,
- osobi koja koristi stan u zgradi koja je predviđena za uklanjanje radi gradnje, kada je investitor Grad ili kada je u pitanju interes ili obveza Grada na vrijeme od 10 godina,
- osobi koja je u oblasti zdravstva, kulture, sporta, visokog školstva, pravosuđa i policije ostvarila priznate rezultate rada koji su značajni za Grad, koja je svojim radom pridonijela ili se ocijeni da će svojim radom pridonijeti razvoju Grada ili ako je ta osoba od izuzetnog značaja za funkcioniranje djelatnosti u kojoj je zaposlena ili kojom se bavi, može se dati stan u najam na vrijeme dok osoba kojoj je stan dodijeljen obavlja posao odnosno djelatnost zbog koje je stan dodijeljen, a najdulje na vrijeme od 5 godina,
- osobi koja temeljem ugovora o najmu stana koristi stan u vlasništvu Grada koji je u smislu članka 66. ove Odluke utvrđen neuvjetnim za stanovanje u kojem slučaju se stan daje u najam na isti rok na koji je sklopljen ugovor temeljem kojeg koristi taj stan,
- osobi koja nije uvrštena na Listu prioriteta, može se dodijeliti stan u najam na prijedlog Upravnog odjela za zdravstvo, socijalnu zaštitu i unapređenje kvalitete života zbog zdravstvenih, socijalnih, ekonomskih, obiteljskih ili sličnih razloga na vrijeme od 10 godina,
- osobi koja temeljem ugovora o najmu stana sklopljenog na vrijeme od 15 godina koristi stan koji joj je dodijeljen prema Listi prioriteta, a koji je u postupku provedenom po odredbama Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine vraćen u vlasništvo prijašnjem vlasniku ili ako je nakon sklapanja ugovora o najmu stana utvrđeno da stan nije u vlasništvu Grada.
Stanovi iz stavka 1. točaka 1., 2., 3., 5., 6. i 7. ovoga članka daju se u najam na osnovu odluke Gradonačelnika, a na prijedlog nadležnog upravnog odjela.
Stanovi iz stavka 1. točke 4. ovoga članka daju se u najam na temelju odluke Gradonačelnika, a na prijedlog tijela ili institucije u kojoj je osoba zaposlena ili će biti zaposlena, ili na prijedlog nadležnog upravnog odjela ili drugog nadležnog tijela. Godišnje je po ovoj osnovi moguće dodijeliti najviše pet stanova.
Ugovori sklopljeni temeljem stavka 1. točaka 3., 5., 6. i 7. ovoga članka mogu se obnoviti sukladno članku 43. stavku 2. ove Odluke.
Ugovori sklopljeni temeljem stavka 1. točke 4. ovoga članka mogu se obnoviti na isto vremensko razdoblje.
Članak 41.
Ovaj članka propisuje još jednu situaciju kada se stan može dati u najam izvan Liste prioriteta i to u slučaju kada se radi o stanovima koji se uređuju sredstvima za koja je Grad uspješno aplicirao na natječaju Primorsko-goranske županije, Republike Hrvatske, Europske unije ili slično, sukladno uvjetima natječaja na temelju kojega su sredstva ostvarena, te mjerilima iz ove Odluke. Ovi se stanovi daju u najam na osnovi Javnog poziva koji se raspisuje na temelju odluke Gradonačelnika, a na prijedlog Upravnog odjela.
IV. PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA
Članak 42.
Ovaj članak propisuje da ugovor o najmu stana u ime Grada kao najmodavca sa najmoprimcem sklapa Gradonačelnik ili osoba koju za to ovlasti Gradonačelnik, da se ugovor sklapa u pisanom obliku, kao ovršna isprava u smislu ovršnog zakona i zakona kojim se uređuje javno bilježništvo te da troškove solemnizacije i ostale troškove u svezi sklapanja ugovora o najmu stana snosi najmoprimac. Članak također propisuje da se stan daje u najam slobodan od osoba i stvari.
Članak 43.
Ovaj članak propisuje da se ugovor o najmu sklapa na određeno vrijeme u trajanju od 10 godina ukoliko ovom Odlukom nije propisan drugačiji rok. Po isteku trajanja ugovor o najmu stana može se obnoviti za isto vremensko razdoblje, pod uvjetom da je najmoprimac tijekom trajanja ugovora o najmu stana uredno ispunjavao sve obveze iz ugovora i da i dalje ispunjava sve uvjete iz članka 5. Odluke.
Članak 44.
Ovaj članak propisuje da pravo na useljenje u stan najmoprimac stječe nakon sklapanja ugovora o najmu stana, da je najmoprimac dužan useliti u stan u roku od 60 dana od sklapanja ugovora o najmu stana te u istom roku zatražiti prijavu prebivališta za sebe i članove svog obiteljskog domaćinstva te da će se ukoliko najmoprimac ne useli u navedenom roku i ne zatraži prijavu prebivališta za sebe i članove svog obiteljskog domaćinstva, smatrati da ugovor o najmu stana nije sklopljen, u kom slučaju je najmoprimac dužan predati stan u posjed Gradu u roku od sljedećih osam dana.
Članak 45.
Ovaj članak propisuje da iznimno, na zahtjev najmoprimca, Upravni odjel može posebnom odlukom najmoprimcu odobriti produženje roka za useljenje u stan kada utvrdi da za to postoje opravdani razlozi ili kada Povjerenstvo za kategorizaciju stanova iz članka 65. Odluke utvrdi da je u stanu potrebno izvršiti radove u svrhu njegova osposobljavanja za redovno stanovanje u kojem slučaju rok za useljenje ne može biti duži od šest mjeseci od dana sklapanja ugovora o najmu stana. Članak nadalje propisuje da na zahtjev najmoprimca, Upravni odjel može osloboditi najmoprimca od plaćanja najamnine za vremensko razdoblje u kojem mu je produljen rok za useljenje u stan. Oslobađanje od plaćanja najamnine i vremensko razdoblje za koje je najmoprimac oslobođen od plaćanja najamnine utvrđuje se u suglasnosti odnosno ugovoru o adaptaciji. U slučaju oslobađanja od plaćanja najamnine, najmoprimac je u obvezi plaćati sve ostale troškove u svezi korištenja stana.
Članak 46.
Ovaj članak propisuje da je za korištenje stana najmoprimac dužan plaćati ugovorenu najamninu i druge troškove u svezi korištenja stana, zajedničkih prostorija i uređaja u zgradi.
Članak 47.
Ovaj članak propisuje da visinu slobodno ugovorene najamnine za stanove koji se daju u najam po Listi prioriteta i prema posebnim uvjetima, utvrđuje Gradonačelnik. Visina najamnine utvrđuje se po m2 stana odnosno stambenog prostora, a u slučaju promjene visine najamnine, najmoprimac je u obvezi plaćati najamninu u novom iznosu bez izmjene ugovora o najmu.
Članak 48.
Ovaj članak propisuje da visina najamnine za m2 stana odnosno stambenog prostora koji se daje u najam ne može biti određena u iznosu nižem od iznosa doprinosa po m2 stana za zajedničku pričuvu zgrade u kojoj se stan odnosno stambeni prostor nalazi.
Članak 49.
Ovaj članak propisuje da najmoprimac osim u slučaju iz članka 45. stavka 4. Odluke može biti oslobođen od plaćanja najamnine u sljedećim slučajevima:
- nemogućnosti korištenja stana zbog izvođenja većih radova na sanaciji zajedničkih dijelova zgrade, za vrijeme dok se ti radovi izvode;
- nemogućnosti korištenja stana koji je neuvjetan za stanovanje uslijed oštećenja nastalih kao posljedica elementarne nepogode, požara i slično, za vrijeme dok se ne omogući korištenje stana.
Članak 50.
Ovaj članak propisuje da kontrolu naplate najamnine obavlja Upravni odjel.
Članak 51.
Ovaj članak propisuje da najmoprimci mogu stanove koje koriste temeljem ugovora o najmu stana međusobno zamijeniti, uz prethodnu pisanu suglasnost Upravnog odjela koji će odobriti zamjenu stanova pod uvjetom da se stanovi koji su predmet zamjene koriste temeljem važećih ugovora s Gradom te da se zamjenom stana postiže korištenje odgovarajućeg stana s obzirom na broj članova obiteljskog domaćinstva. Članak nadalje propisuje da iznimno, Upravni odjel može najmoprimcu zbog posebno uvjetovanih razloga (zdravstvenih, socijalnih, ekonomskih) u zamjenu za stan koji koristi dati u najam drugi stan. Nadalje, ako se tijekom trajanja ugovora o najmu stana utvrdi da se broj članova obiteljskog domaćinstva smanjio u odnosu na broj članova u vrijeme sklapanja ugovora o najmu stanova, najmoprimcu se može osigurati drugi stan. U slučaju zamjene stanova i dodjele drugog stana rokovi na koje su bili sklopljeni ugovori o najmu stana neće se mijenjati, već se primjenjuju rokovi na koje su bili sklopljeni prvotni ugovori o najmu stana. U slučaju da mu je dodijeljen drugi stan, najmoprimac je dužan predati Gradu stan u stanju uvjetnom za stanovanje, što utvrđuje Povjerenstvo za kategorizaciju stanova.
Članak 52.
Ovim se člankom propisuje da Najmoprimac može obavljati preinake i adaptacije u stanu samo na osnovu prethodne pisane suglasnosti Grada i sklopljenog ugovora o adaptaciji stana. Pod preinakom i adaptacijom razumijevaju se radovi kojima se mijenja raspored, površina te namjena pojedinih prostorija u stanu ili se bitno mijenja prostor. Ako je za izvođenje navedenih radova potrebno ishoditi određeno odobrenje ili dozvolu nadležnog tijela, isto će učiniti najmoprimac uz prethodnu suglasnost Upravnog odjela. Najmoprimac koji je vlastitim ulaganjima izveo radove u stambenom prostoru temeljem kojih je taj prostor kategoriziran kao stan, ima pravo do isteka vremena na koje je sklopljen ugovor o najmu plaćati najamninu u visini najamnine za stambeni prostor. O završetku radova najmoprimac je dužan izvijestiti Upravni odjel.
Članak 53.
Ovaj članak propisuje da u slučaju preinaka i adaptacija, najmoprimac nema pravo na povrat uloženih sredstava.
Članak 54.
Ovaj članak propisuje da je najmoprimac u obvezi jednom godišnje dostavljati Upravnom odjelu:
- javnobilježnički ovjerenu izjavu danu pod materijalnom i kaznenom odgovornošću da on i članovi njegovog obiteljskog domaćinstva koje je u izjavi dužan poimence navesti nemaju u vlasništvu ili suvlasništvu, najmu ili bilo kojem drugom obliku korištenja drugi stan ili kuću na području Republike Hrvatske i
- uvjerenje Porezne uprave o ukupnom dohotku i ukupnim primicima za prethodnu godinu za najmoprimca i članove njegovog obiteljskog domaćinstva.
Članak 55.
Ovim je člankom propisano da će u slučaju da se utvrdi da najmoprimac i članovi njegovog obiteljskog domaćinstva više ne udovoljavaju uvjetu iz članka 5. stavka 1. točke 6. Odluke (prelazi cenzus prihoda), najmoprimac će plaćati najamninu na sljedeći način:
- ako ukupni dohodak i ukupni primici ne prelaze dvostruki iznos imovinskog cenzusa iz članka 5. stavka 1. točke 6. najmoprimac je dužan plaćati najamninu uvećanu za 50% od iznosa najamnine utvrđene odlukom Gradonačelnika za stanove koji se daju u najam temeljem Liste prioriteta.
- ako ukupni dohodak i ukupni primici prelaze dvostruki iznos imovinskog cenzusa iz članka 5. stavka 1. točke 6. najmoprimac je dužan plaćati najamninu uvećanu za 100% od iznosa najamnine utvrđene odlukom Gradonačelnika za stanove koji se daju u najam temeljem Liste prioriteta.
U slučaju promjene visine najamnine, najmoprimac je u obvezi plaćati najamninu u novom iznosu bez izmjene ugovora o najmu.
Članak 56.
Ovaj članak propisuje da je Grad obvezan omogućiti najmoprimcu korištenje stana prema zakonu kojim se uređuju prava i obveze u svezi s najmom i korištenjem stana ili dijela stana (u daljnjem tekstu: Zakon), Odluci i odredbama ugovora o najmu stana.
Najmoprimac može koristiti stan samo u svrhu i na način utvrđen ugovorom o najmu stana.
Članak 57.
Ovaj članak propisuje da je najmoprimac obvezan stan održavati u urednom stanju i stanju funkcionalnosti stanovanja s time da je isti obvezan redovno ličiti i održavati zidove, stropove i stolariju, održavati sanitarnu opremu sa pripadajućim odvodnim i dovodnim armaturama i uređajima uključujući i kutni nadžbukni ventil, održavati električne prekidače, utičnice i rasvjetna tijela. Članak također propisuje da je najmoprimac obvezan omogućiti izvođenje radova radi sprječavanja nastanka štete u stanu kojeg je najmoprimac, na zajedničkim dijelovima zgrade ili u stanu drugog korisnika ili vlasnika.
Članak 58.
Ovaj članak propisuje da Upravni odjel obavlja redovnu kontrolu korištenja stanova u najmu. Upravni odjel obavlja i izvanrednu kontrolu korištenja stanova u slučaju sumnje da se stanovi koriste suprotno odredbama ugovora, ove Odluke i Zakona, u kojem slučaju se kontrola korištenja stanova može izvršiti u bilo koje vrijeme i bez prethodne najave.
Članak 59.
Ovaj članak propisuje da je najmoprimac obvezan omogućiti kontrolu korištenja stana koja obuhvaća i utvrđivanje stanja održavanosti stana te fotografiranje stana. O obavljenoj kontroli sastavlja se zapisnik, a činjenice utvrđene zapisnikom predstavljaju osnovu za otkaz odnosno raskid ugovora o najmu stana.
Članak 60.
Ovaj članak propisuje da u slučaju smrti najmoprimca ili kada najmoprimac napusti stan, prava i dužnosti najmoprimca iz ugovora o najmu stana prelaze na njegova bračnog ili izvanbračnog duga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera. Ako bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera nema, prava i obveze iz ugovora o najmu prelaze na dijete, pastorka ili posvojenika koji je naveden u ugovoru o najmu, ovisno o njihovu sporazumu. O nastaloj promjeni najmoprimac ili članovi njegovog obiteljskog domaćinstva dužni su obavijestiti Grad u roku od 30 dana od smrti ili iseljenja najmoprimca i podnijeti zahtjev za prijenos ugovora, odnosno iskazati namjeru da ne žele produžiti ugovorni odnos. Pravo na prijenos prava i dužnosti iz ugovora o najmu ima član obiteljskog domaćinsva koji je živio s najmoprimcem, ima prijavljeno prebivalište na adresi stana za cijelo vrijeme korištenja stana i ispunjava uvjete propisane člankom 5. ove Odluke. Ako osobe koje su ostale u stanu nakon smrti najmoprimca ili kada najmoprimac napusti stan ne postignu sporazum o tome tko će preuzeti prava i obveze iz ugovora o najmu, protekom roka od 30 dana od smrti ili iseljenja najmoprimca, smatrat će se da stan koriste bez ugovora o najmu stana.
Članak 61.
Ovaj članak propisuje da ugovor o najmu prestaje na način određen Zakonom, ovom Odlukom i ugovorom.
Članak 62.
Ovaj članak propisuje u kojim će slučajevima, osim onih utvrđenih Zakonom Grad raskinuti ugovor o najmu stana, te utvrđuje da će raskid uslijediti u slučajevima:
- ako najmoprimac, njegov bračni odnosno izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner te maloljetno dijete stekne u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja kuću ili stan u Republici Hrvatskoj, o čemu je najmoprimac obavezan obavijestiti Grad u roku od tri mjeseca od dana stjecanja;
- ako član obiteljskog domaćinstva naveden u ugovoru o najmu stana, koji zajedno s najmoprimcem koristi stan i to: punoljetni srodnici po krvi u pravoj liniji, pastorci, posvojenici i posvojitelji te bračni ili izvanbračni drug, formalni ili neformalni životni partner navedenih članova stekne u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja kuću ili stan u Republici Hrvatskoj, o čemu je najmoprimac obavezan obavijestiti Grad u roku od tri mjeseca od dana stjecanja;
- ako se tijekom trajanja ugovora o najmu stana utvrdi da je najmoprimac dao lažne podatke na temelju kojih je ostvario pravo na najam stana.
Članak nadalje propisuje da iznimno od stavka 1. točke 2.Grad neće raskinuti ugovor o najmu stana s najmoprimcem ako članovi obiteljskog domaćinstva, a koji su stekli nekretninu u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja, nakon stjecanja nekretnine napuste stan, o čemu je najmoprimac obvezan obavijestiti Grad u roku od tri mjeseca od dana stjecanja nekretnine.
Članak 63.
Ovaj članak propisuje da je u slučaju raskida ugovora o najmu stana najmoprimac dužan predati stan u posjed Gradu slobodan od osoba i stvari u roku od tri mjeseca od dana stjecanja prava vlasništva, suvlasništva ili dugog oblika korištenja odnosno sklapanja ugovora o najmu stana, odnosno u roku od tri mjeseca od dana kada je Grad najmoprimca izvijestio o raskidu ugovora o najmu stana sukladno odredbama ove Odluke. Članak nadalje propisuje da će se u slučaju kada do raskida ne dođe jer je član obiteljskog domaćinstva koji je stekao drugi stan odselio iz predmetnog stana taj član obiteljskog domaćinstva najmoprimca brisati se iz ugovora o najmu stana rješenjem Upravnog odjela.
Članak 64.
Ovaj članak propisuje u kojim će slučajevima, osim onih utvrđenih Zakonom Grad, otkazati ugovor o najmu stana te utvrđuje da će otkaz uslijediti u sljedećim slučajevima:
- ako najmoprimac i osobe navedene u ugovoru o najmu stana ne koriste stan za stanovanje, time da se smatra da stan nije korišten za stanovanje kada najmoprimac odnosno osobe navedene u ugovoru o najmu stana samo povremeno navraćaju u stan,
- ako najmoprimac i osobe navedene u ugovoru koriste stan ili dio stana za obavljanje poslovne djelatnosti ili imaju registriranu poslovnu djelatnost ili sjedište poslovne djelatnosti na adresi stana,
- ako najmoprimac ne plati tri mjesečne najamnine ili ostale ugovorene troškove u svezi sa stanovanjem,
- ako najmoprimac ne održava stan sukladno odredbama članka 57. ove Odluke i ugovora o najmu stana,
- ako najmoprimac i drugi korisnici stana ometaju ostale korisnike/suvlasnike u stambenoj zgradi u mirnom korištenju stanova i zajedničkih dijelova zgrade,
- ako se najmoprimac i drugi korisnici stana neovlašteno i bez suglasnosti ostalih korisnika/suvlasnika zgrade u kojoj se stan nalazi koriste zajedničkim dijelovima zgrade ili ako zajedničkim prostorijama, uređajima i dijelovima zgrade svojom krivnjom nanose štetu koju u roku od 30 dana nisu otklonili,
- ako najmoprimac u stanu obavlja preinake i adaptacije bez prethodne pisane suglasnosti Grada, odnosno bez sklopljenog ugovora o adaptaciji,
- ako najmoprimac odbije omogućiti izvođenje radova radi sprječavanja nastanka štete u stanu kojeg je najmoprimac, na zajedničkim dijelovima zgrade ili u stanu drugog korisnika ili vlasnika
- ako najmoprimac odbije dostaviti traženu dokumentaciju na poziv Grada.
U slučaju otkaza najmoprimac je obvezan Gradu predati stan u posjed, slobodan od osoba i stvari. Otkazni rok za iseljenje najmoprimca je tri mjeseca, a počinje teći prvoga dana sljedećeg mjeseca od mjeseca u kojem je otkaz primljen.
Članak 65.
Ovaj članak propisuje da Povjerenstvo za kategorizaciju stanova (dalje: Povjerenstvo za kategorizaciju) utvrđuje predstavlja li skup prostorija stan ili stambeni prostor, da se navedeno povjerenstvo sastoji od tri člana i istog broja zamjenika od kojih su svi predstavnici Upravnog odjela za gradsku imovinu, a imenuje ih Gradonačelnik na vrijeme od dvije godine.
Članak 66.
Ovaj članak propisuje da Povjerenstvo za kategorizaciju utvrđuje:
- potrebu izvođenja radova radi osposobljavanja stana za redovno stanovanje, radove koji se u stanu imaju izvesti radi dovođenja stana u stanje potrebno za redovno stanovanje te rok u kojem se imaju izvesti radovi u smislu članka 45. Odluke,
- nemogućnost korištenja stana koji je neuvjetan za stanovanje uslijed oštećenja nastalih kao posljedica elementarne nepogode, požara i slično,
- mogućnost korištenja odnosno nekorištenja stanom za vrijeme izvođenja radova te u slučaju drugih nepredvidivih situacija,
- minimalne tehničke uvjete uređenja koje mora zadovoljavati stan prije njegova davanja u najam, sukladno Pravilniku.
Članak 67.
Ovaj članak propisuje da Upravni odjel podnosi jednom godišnje izvješće Gradonačelniku o izvršenim dodjelama i zamjenama stanova i oslobađanju najmoprimaca od plaćanja najamnine.
Članak 68.
Ovaj članak propisuje da u postupku provedbi radnji prema ovršnom naslovu o iseljenju iz stana u vlasništvu Grada, u ime i za račun Grada, sudjeluje službenik Upravnog odjela. Članak nadalje propisuje da Upravni odjel obavlja poslove preuzimanja stana od ranijeg korisnika odnosno njegovih nasljednika kada po bilo kojem osnovu prestane ugovor o najmu stana, a o primopredaji stana sastavlja se zapisnik.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 69.
Ovaj članak propisuje da danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o davanju stanova u najam (“Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 7/02, 10/08 i 18/06), osim odredbe članaka 51. stavka 1. točke 2. koja se i dalje primjenjuje.
Članak 70.
Ovaj članak propisuje da će se stupanjem na snagu ove Odluke, na prava i obveze najmoprimaca koji imaju zaključene ugovore o najmu stanova primjenjivat odredbe ove Odluke osim ako je ugovorom o najmu stana izrijekom drugačije uređeno.
Članak 71.
Ovaj članak propisuje da Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u “Službenim novinama Grada Rijeke”.
Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.
Proučite Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova. Cjeloviti dokument dostupan je u prilozima ovog savjetovanja.
Komentirajte predloženi dokument, sugerirajte poboljšanja.
Smatrate li da su na kvalitetan način predloženi uvjeti i mjerila za davanje gradskih stanova u najam, a s ciljem rješavanja stambenog pitanja osoba i obitelji koje zbog loše materijalne situacije nemaju mogućnost na drugi način riješiti svoje stambeno pitanje?
Svi Vaši prijedlozi i komentari bit će uzeti u obzir i razmotreni te će se po završetku Savjetovanja objaviti Izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim prijedlozima, odnosno razlozima eventualnog neprihvaćanja.
Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 11. prosinca 2024. i nakon tog datuma neće više biti moguće slati primjedbe i prijedloge, a izvješće o Savjetovanju objavit će se na ovom mjestu.
Obrazac za sudjelovanje u savjetovanju s javnošću
Savjetovanje o: Nacrtu prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o komunalnom redu
Naziv akta/dokumenta: Odluka o o najmu stanova
Nositelj izrade akta/dokumenta: Upravni odjel za gradsku imovinu
Početak savjetovanja: 11. studenog 2024.
Završetak savjetovanja: 11. prosinca 2024.