Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 13. veljače 2025. godine. Tema kojom se bavi ovo savjetovanje tiče se prvenstveno socijalno ugroženih kategorija građana, kao i svih institucija i udruga koje se bave zaštitom socijalno ugroženih građana, no potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njegu uključi. To su ujedno i zainteresirane javnosti koje se pozivaju na uključivanje u ovo Savjetovanje.
Svoje prijedloge vezane uz Nacrt prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi možete poslati ispunjavajući Obrazac za savjetovanje dostupan u online formi. Komentare možete upisivati i u polje za komentiranje u dnu stranice savjetovanja. Po završetku savjetovanja, na ovom mjestu će se objaviti Izvješće o provedenom savjetovanju.
Grad Rijeka započeo je 1993. godine s provedbom Socijalnog programa, reguliranog gradskom Odlukom o socijalnoj skrbi, u čijem su fokusu osobe izložene siromaštvu i/ili socijalnoj isključenosti, kojima se pruža socijalna zaštita ili se u njih ulaže kako bi prevladali nepovoljne životne okolnosti.
Važeću Odluku o socijalnoj skrbi donijelo je Gradsko vijeće Grada Rijeke 8. prosinca 2022. godine, a objavljena je u „Službenim novinama Grada Rijeke“ broj 15/22.
Nacrt prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi temelji se na odredbama Zakona o socijalnoj skrbi („Narodne novine“ broj 18/22, 46/22, 119/22 i 156/23).
U članku 289. Zakona propisano je da su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno Grad Zagreb dužni u svom proračunu osigurati sredstva za ostvarivanje prava za podmirenje troškova stanovanja pod uvjetima i na način propisan Zakonom. Istim člankom se propisuje da su veliki gradovi i gradovi sjedišta županija dužni u svom proračunu osigurati sredstva za uslugu prehrane u pučkim kuhinjama, kao i pružati usluge smještaja u prihvatilišta ili prenoćišta za beskućnike na način propisan Zakonom. Nadalje, u stavku 7. istoga članka propisuje se da jedinice lokalne samouprave mogu osigurati sredstva za ostvarivanje novčanih naknada i socijalnih usluga stanovnicima na svom području u većem opsegu nego što je to utvrđeno Zakonom na način propisan njihovim općim aktom, ako u svom proračunu imaju za to osigurana sredstva.
U međuvremenu, stupio je na snagu novi Zakon o inkluzivnom dodatku. Zakon o inkluzivnom dodatku je objavljen u „Narodnim novinama“ broj 156/23, a stupio je na snagu 01. siječnja 2024. godine. Inkluzivni dodatak je novčana naknada namijenjena osobi s invaliditetom u svrhu prevladavanja različitih prepreka koje mogu sprječavati njezino puno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugima. Inkluzivni dodatak zamjenjuje i objedinjuje dosadašnje novčane naknade: doplatak za djecu za dijete s oštećenjem zdravlja, težim ili teškim invaliditetom koje su se ostvarivale na temelju Zakona o doplatku za djecu, novčanu pomoć za nezaposlene osobe s invaliditetom koja se ostvarivala na temelju Zakona o tržištu rada, doplatak za pomoć i njegu i osobnu invalidninu koja se ostvarivala na temelju Zakona o socijalnoj skrbi. Slijedom navedenoga, potrebno je donijeti novu Odluku o socijalnoj skrbi te uskladiti sa važećom zakonskom terminologijom.
Budući da se pokazala potreba za dodatnom zaštitom građana s prihodima nižim od dosadašnjih gradskih cenzusa prihoda, Nacrtom prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi predlaže se uvođenje novih gradskih cenzusa prihoda koji su za 20% viši od ustanovljenih pragova siromaštva obzirom na brojčanu strukturu kućanstava. Naime, prema podacima Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske u zadnje objavljenom Priopćenju o pokazateljima siromaštva i socijalne isključenosti u 2023. godini, prag rizika od siromaštva za jednočlano kućanstvo iznosio je 5.924,00 eura na godinu (cca 494,00 eura mjesečno), a za kućanstvo s dvije odrasle osobe i dvoje djece mlađe od 14 godina 12.440,00 eura na godinu (cca 1.037,00 eura mjesečno). Treba istaknuti da prag rizika od siromaštva kontinuirano raste te je potrebno uvoditi mjere s ciljem ublažavanja rizika od siromaštva.
Nadalje, s obzirom da se u socijalnim politikama skupina osoba starije životne dobi prepoznaje kao jedna od najugroženijih skupina, Nacrtom prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi predlaže se povećanje mirovinskog cenzusa za priznavanje prava na novčanu pomoć za svakodnevne troškove umirovljenika na 460,00 eura. Naime, prema podacima iz Priopćenja o pokazateljima siromaštva i socijalne isključenosti za 2023. godinu, Državnog zavoda za statistiku Republike Hrvatske, stopa rizika od siromaštva u 2023. godini u Republici Hrvatskoj iznosila je 19,3% (udio osoba koje imaju dohodak ispod praga siromaštva). Za sve osobe u dobi od 18 ili više godina izračunana je stopa rizika od siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti (status u kojem je osoba provela najmanje sedam mjeseci u referentnom razdoblju). Ti podaci pokazuju da je stopa rizika od siromaštva za osobe koje ne rade (nezaposleni, umirovljenici i ostali neaktivni) 45,2%, a za osobe koje rade (zaposlenici, samozaposleni) 5,8%. Pri tome je stopa rizika od siromaštva za umirovljenike iznosila 31,6%, što ukazuje da se radi o rizičnoj skupini stanovništva. Nadalje, prema tipu kućanstva veći rizik od siromaštva općenito imaju kućanstva bez uzdržavane djece (23,7%) nego kućanstva s uzdržavanom djecom (14,9%). U kućanstvima bez uzdržavane djece najveća stopa rizika od siromaštva zabilježena je kod jednočlanih (samačkih) kućanstva (50,0%), a posebice ako je pri tome riječ o ženi koja živi sama (56,5%) ili osobi starijoj od 65 godina koja živi sama (59,9%), (www.dzs.hr; https://podaci.dzs.hr/2024/hr/77038).
Zaključno, Nacrtom prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi predlaže se uvođenje novog oblika novčane pomoći u vidu sufinanciranja rehabilitacijskih tretmana za djecu s teškoćama u razvoju te novčana pomoć u slučaju teške iznenadne situacije.
U nastavku obrazloženje po pojedinim člancima Nacrta prijedloga Odluke.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se člankom propisuje što se predloženom Odlukom uređuje.
Članak 2.
Ovim se člankom propisuje da poslove u svezi s ostvarivanjem prava iz socijalne skrbi propisanih Odlukom obavlja Upravni odjel za zdravstvo, socijalnu zaštitu i unapređenje kvalitete života.
Članak 3.
Ovim se člankom propisuje da poslove ili dio poslova u ostvarivanju prava iz socijalne skrbi propisanih ovom Odlukom, Grad može povjeriti nadležnom tijelu za socijalnu skrb za područje grada, na temelju ugovora.
Članak 4.
Ovim se člankom propisuje da se prava iz socijalne skrbi propisana Odlukom ne mogu ostvariti na teret Grada ako je zakonom ili drugim propisom određeno da se ostvaruju prvenstveno na teret Republike Hrvatske te drugih pravnih ili fizičkih osoba.
Članak 5.
Ovim se člankom propisuje da broj korisnika koji mogu ostvariti pojedina prava propisana Odlukom može biti ograničen sukladno osiguranim sredstvima u proračunu Grada, osim u slučaju ostvarivanja prava iz socijalne skrbi na koje je Grad obvezan Zakonom.
Članak 6.
Ovim se člankom propisuje da Korisnik može istovremeno ostvariti više pojedinačnih prava iz socijalne skrbi koja su utvrđena ovom Odlukom, ako njihovo istovremeno ostvarivanje ne proturječi svrsi za koju je ostvarivanje namijenjeno.
Članak 7.
Ovim se člankom propisuje da se prava utvrđena ovom Odlukom ne mogu prenositi na drugu osobu niti nasljeđivati.
Članak 8.
Ovim se člankom propisuje da su u ostvarivanju prava iz socijalne skrbi utvrđenih ovom Odlukom, djeca, posvojenici i pastorčad izjednačeni.
Članak 9.
Ovim se člankom propisuje da prava iz socijalne skrbi utvrđena ovom Odlukom ne može ostvariti Korisnik – samac ili član kućanstva koji ima u vlasništvu ili suvlasništvu drugi stan ili kuću, osim stana ili kuće koju koristi za stanovanje, a koja se može otuđiti ili iznajmiti, te koji ima u vlasništvu poslovni prostor koji ne koriste za obavljanje registrirane djelatnosti.
II. KORISNIK SOCIJALNE SKRBI
Članak 10.
Ovim se člankom propisuje da je Korisnik socijalne skrbi određen Zakonom i ovom Odlukom.
Članak 11.
Ovim se člankom propisuje da prava iz socijalne skrbi utvrđena ovom Odlukom mogu ostvariti: hrvatski državljani koji imaju prebivalište na području grada Rijeke, stranci sa stalnim boravkom i dugotrajnim boravištem na području grada Rijeke, osobe bez državljanstva s privremenim i stalnim boravkom i dugotrajnim boravištem na području grada Rijeke, stranci pod supsidijarnom zaštitom, azilanti i stranci pod privremenom zaštitom s prebivalištem na području grada Rijeke, kojima je međunarodna zaštita odobrena posebnim propisom.
Također, propisuje se iznimka kojom prava iz socijalne skrbi utvrđena ovom Odlukom može ostvariti samac ili kućanstvo iako nema prebivalište na području grada Rijeke.
III. UVJETI ZA OSTVARIVANJE PRAVA IZ SOCIJALNE SKRBI
Članak 12.
Ovim se člankom propisuju svi uvjeti za ostvarivanje prava iz socijalne skrbi (pravo na zajamčenu minimalnu naknadu, uvjet prihoda, uvjet nacionalna naknada za starije osobe, uvjet inkluzivni dodatak, uvjet stradalnik rata, uvjet korištenje doplatka za djecu, uvjet udomiteljstva, uvjet žrtva obiteljskog nasilja). U odnosu na važeću Odluku, uvodi se nova terminologija „uvjet inkluzivni dodatak“ zbog stupanja na snagu Zakona o inkluzivnom dodatku („Narodne novine“ broj 156/23). Naime, inkluzivni dodatak zamjenjuje, odnosno objedinjuje dosadašnje pomoći, i to: osobnu invalidninu, doplatak za pomoć i njegu, novčanu pomoć za nezaposlene osobe s invaliditetom i doplatak za djecu na temelju oštećenja zdravlja.
Članak 13.
Ovim se člankom propisuje da pravo na zajamčenu minimalnu naknadu ispunjava Korisnik – samac ili kućanstvo koji nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a kojemu je rješenjem nadležnog tijela za socijalnu skrb priznato pravo na zajamčenu minimalnu naknadu.
Članak 14.
Ovim se člankom propisuje da uvjet prihoda ispunjava Korisnik – samac ili kućanstvo, samohrani roditelji ili jednoroditeljska obitelj/kućanstvo s prihodom nižim od gradskog cenzusa prihoda za kućanstva, a s obzirom na broj članova kućanstva.
Gradski cenzus prihoda utvrđuje se kako slijedi:
- za samca do 600,00 eura,
- za dvočlano kućanstvo do 900,00 eura,
- za tročlano kućanstvo do 1.080,00 eura,
- za četveročlano kućanstvo do 1.260,00 eura,
- ako kućanstvo ima više od četiri člana, cenzus prihoda za svakog se člana povećava za 150,00 eura.
Gradski cenzus prihoda za samohranog roditelja i jednoroditeljsku obitelj/kućanstvo utvrđuje se u iznosu koji je za 20% viši od utvrđenog gradskog cenzusa prihoda.
Također, člankom 14. definira se samohrani roditelj te jednoroditeljska obitelj/kućanstvo, pojam kućanstva, kao i što se sve smatra prihodom, odnosno što se ne uračunava u prihode.
Zaključno, definirani su uvjeti koje mora ispunjavati nezaposlena radno sposobna osoba u svrhu ostvarivanja prava iz socijalne skrbi utvrđenih ovom Odlukom.
Članak 15.
Ovim se člankom propisuje da uvjet nacionalne naknade za starije osobe ispunjava Korisnik – osoba starija od 65 godina koja ostvaruje pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe sukladno propisu kojim se uređuje ostvarivanje prava na nacionalnu naknadu za starije osobe.
Članak 16.
Ovim se člankom propisuje da uvjet inkluzivnog dodatka ispunjava Korisnik – dijete i odrasla osoba s invaliditetom kojoj je rješenjem nadležnog tijela za socijalnu skrb priznato pravo na inkluzivni dodatak.
Članak 17.
Ovim se člankom propisuje da uvjet stradalnik rata ispunjava Korisnik, i to:
- dijete, udovica i roditelji smrtno stradalog, zatočenog ili nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata,
- hrvatski ratni vojni invalid iz Domovinskog rata i njegovo dijete (sve skupine oštećenja organizma sukladno zakonu),
- dijete civilnog invalida iz Domovinskog rata,
- ratni i civilni invalid rata iz Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata,
- dijete poginulog, umrlog ili nestalog ratnog i civilnog invalida rata, pod okolnostima iz Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata.
Članak 18.
Ovim se člankom propisuje da uvjet korištenja doplatka za djecu ispunjava Korisnik – roditelj, posvojitelj ili skrbnik koji ostvaruje pravo na doplatak za djecu sukladno propisu kojim se uređuje ostvarivanje prava na doplatak za djecu.
Članak 19.
Ovim se člankom propisuje da uvjet udomiteljstva ispunjava Korisnik – udomitelj i udomljeno dijete kojemu je na temelju rješenja nadležnog tijela za socijalnu skrb priznato pravo na uslugu smještaja u udomiteljsku obitelj.
Članak 20.
Ovim se člankom propisuje da uvjet žrtve obiteljskog nasilja ispunjava Korisnik – odrasla osoba ili dijete kojemu je priznato pravo na uslugu smještaja u sklonište (dom ili prihvatilište) za žrtve obiteljskog nasilja na području grada Rijeke na temelju rješenja nadležnog tijela za socijalnu skrb ili potvrde pružatelja socijalne usluge smještaja.
IV. PRAVA IZ SOCIJALNE SKRBI
Članak 21.
Ovim člankom utvrđena su prava iz socijalne skrbi koja se predlažu Odlukom.
Prava iz socijalne skrbi podijeljena su u šest poglavlja, i to: prava na naknadu za troškove stanovanja, prava na pomoć u prehrani, prava na pomoć u odgoju i obrazovanju, prava na socijalne i zdravstvene usluge te pomoć za pogrebne troškove, prava na novčane pomoći te prava na naknadu troškova javnog prijevoza.
- prava na naknadu za troškove stanovanja, i to
1.1. pravo na naknadu za troškove najamnine,
1.2. pravo na naknadu za troškove naknade za korištenje nužnog smještaja,
1.3. pravo na naknadu za troškove grijanja i to:
1.3.1. pravo na naknadu za troškove električne energije,
1.3.2. pravo na naknadu za troškove opskrbe toplinskom energijom,
1.3.3. pravo na naknadu za troškove opskrbe plina,
1.3.4. pravo na naknadu za troškove grijanja na drva,
1.4. pravo na naknadu za troškove vodnih i drugih komunalnih usluga,
1.5. pravo na naknadu za troškove zbog radova na povećanju energetske učinkovitosti zgrade,
- prava na pomoć u prehrani, i to:
2.1. pravo na pomoć za uslugu prehrane u Pučkoj kuhinji,
2.2. pravo na besplatnu hranu za dojenčad,
- prava na pomoć u odgoju i obrazovanju, i to:
3.1. pravo na pomoć za nabavu opreme za novorođenče,
3.2. pravo na pomoć za podmirenje troškova boravka djece u predškolskim ustanovama,
3.3. pravo na pomoć za podmirenje troškova prehrane učenika te rada učitelja u produženom/cjelodnevnom boravku,
3.4. pravo na pomoć za nabavu obrazovnog materijala i pribora za učenike osnovnih škola,
3.5. pravo na novčanu pomoć za srednjoškolsko i visokoškolsko obrazovanje,
- prava na socijalne i zdravstvene usluge te pomoć za pogrebne troškove, i to:
4.1. pravo na uslugu pomoći u kući,
4.2. pravo na uslugu smještaja i liječenja u Psihijatrijskoj bolnici Lopača,
4.3. pravo na pomoć za pogrebne troškove,
4.4. pravo na sufinanciranje usluge rane razvojne podrške,
- prava na novčanu pomoć, i to:
5.1. pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove umirovljenika,
5.2. pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove starijih osoba bez osobnog prihoda,
5.3. pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove korisnika nacionalne naknade za starije osobe,
5.4. pravo na novčanu pomoć za nabavu kućanskog uređaja,
5.5. pravo na novčanu pomoć u slučaju teške iznenadne situacije,
- prava na naknadu troškova javnog prijevoza, i to:
6.1. pravo na naknadu troškova socijalne mjesečne vozne karte,
6.2. pravo na naknadu troškova mjesečne vozne karte za studente,
6.3. pravo na naknadu troškova mjesečne povlaštene karte.
-
PRAVO NA NAKNADU ZA TROŠKOVE STANOVANJA
Članak 22.
Ovim se člankom propisuje da se pravo na naknadu za troškove najamnine, kao dijela troškova stanovanja, odnosi na: zaštićenu najamninu za stan u vlasništvu pravne ili fizičke osobe, slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe i slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu fizičke osobe.
Članak 23.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove zaštićene najamnine za stan u vlasništvu pravne ili fizičke osobe. Također, propisane su i situacije u kojima najmoprimac nema pravo na naknadu za troškove zaštićene najamnine.
Članak 24.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove slobodno ugovorene najamnine za stan u vlasništvu pravne osobe. Također, propisane su i situacije u kojima najmoprimac nema pravo na naknadu za troškove slobodno ugovorene najamnine.
Članak 25.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove slobodno ugovorene najamnine za stan u vlasništvu fizičke osobe. Također, propisane su i situacije u kojima najmoprimac nema pravo na naknadu za troškove slobodno ugovorene najamnine.
Članak 26.
Ovim se člankom propisuje pravo na naknadu za troškove naknade za korištenje nužnog smještaja, kao dijela troškova stanovanja. Propisuje se da pravo na naknadu može ostvariti Korisnik nužnog smještaja Grada, koji pravo na nužni smještaj ostvaruje sukladno odluci kojom se uređuje davanje nužnih smještaja na korištenje.
Članak 27.
Ovim se člankom propisuje pravo na naknadu za troškove električne energije, kao dijela troškova stanovanja, te da pravo može ostvariti:
- Korisnik – vlasnik stana,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća zaštićenu najamninu,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe,
- Korisnik nužnog smještaja Grada.
Članak 28.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove električne energije može
ostvariti Korisnik iz članka 27. ove Odluke ako ispunjava pravo na zajamčenu minimalnu naknadu ili uvjet nacionalne naknade za starije osobe. Također, propisano je da se Korisniku nužnog smještaja Grada, koji pravo na nužni smještaj ostvaruje sukladno odluci kojom se uređuje davanje nužnih smještaja na korištenje, naknada za troškove električne energije nadoknađuje u dvostrukom iznosu od iznosa koji za svaku godinu, utvrđuje Gradonačelnik. Pravo na naknadu za troškove električne energije ostvaruje se na način da se Korisnik za iznos visine naknade oslobađa od plaćanja dijela računa pravnoj osobi koja je izvršila uslugu isporuke električne energije.
Članak 29.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove isporučene toplinske energije, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo koji se grije na toplinsku energiju, i to:
- Korisnik – vlasnik stana,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća zaštićenu najamninu,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe.
Članak 30.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove isporučene toplinske energije. Također, propisuje se da se pravo na naknadu za troškove isporučene toplinske energije ostvaruje na način da se Korisniku koji ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu i nacionalnu naknadu za starije osobe, nadoknađuje 100% iznosa mjesečnog promjenjivog dijela troškova isporučene energije za grijanje, dok se Korisniku koji ostvaruje pravo na inkluzivni dodatak te uvjet prihoda nadoknađuje 50% iznosa mjesečnog promjenjivog dijela troškova isporučene energije za grijanje.
Članak 31.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove isporuke plina, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo koji se grije na plin, i to:
- Korisnik – vlasnik stana,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća zaštićenu najamninu,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe.
Članak 32.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove isporuke plina. Također, propisuje se da se pravo na naknadu za troškove isporuke plina ostvaruje na način da se Korisniku koji ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu i nacionalnu naknadu za starije osobe, nadoknađuje 100% iznosa mjesečnog troška isporuke plina, dok se Korisniku koji ostvaruje pravo na inkluzivni dodatak te uvjet prihoda nadoknađuje 50% mjesečnog troška isporuke plina.
Članak 33.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove grijanja na drva, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo koji se grije na drva, i to:
- Korisnik – vlasnik stana,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća zaštićenu najamninu,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu fizičke osobe.
Članak 34.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove grijanja na drva, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik iz članka 33. ove Odluke koji se grije na drva te ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu. Visinu naknade za svaku godinu, utvrđuje Vlada Republike Hrvatske. Također, propisano je da se naknada isplaćuje Korisniku mjesečno, u pravilu, do kraja mjeseca za protekli mjesec. Iznimno, naknada se može na zahtjev Korisnika isplatiti i jednokratno.
Članak 35.
Ovim se člankom propisuje da Korisnik ne može istovremeno ostvariti pravo na više naknada za troškove grijanja, kao dijela troškova stanovanja.
Članak 36.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove vodnih i drugih komunalnih usluga, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo, i to:
- Korisnik – vlasnik stana,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća zaštićenu najamninu,
- Korisnik stana – najmoprimac koji plaća slobodno ugovorenu najamninu za stan u vlasništvu pravne osobe,
- Korisnik nužnog smještaja Grada.
Članak 37.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove vodnih i drugih komunalnih usluga, kao dijela troškova stanovanja, obuhvaća usluge: javne vodoopskrbe i javne odvodnje otpadnih voda te odvoza komunalnog otpada. Također, propisani su uvjeti koje Korisnik mora ispunjavati kako bi mogao ostvariti pravo na naknadu za troškove vodnih i drugih komunalnih usluga. Pravo na naknadu za troškove komunalnih usluga ostvaruje se na način da Korisnik koji ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu ili nacionalnu naknadu za starije osobe, ostvaruje pravo korištenja do 7m3 vode i odvodnje otpadnih voda mjesečno po članu kućanstva te besplatno korištenje usluge odvoza komunalnog otpada, dok Korisnik koji ostvaruje pravo na inkluzivni dodatak te uvjet prihoda, ostvaruje pravo korištenja do 5m3 vode i odvodnje otpadnih voda mjesečno po članu kućanstva te besplatno korištenje usluge odvoza komunalnog otpada.
Članak 38.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu za troškove zbog radova na povećanju energetske učinkovitosti zgrade, kao dijela troškova stanovanja, može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo koji ispunjava pravo na zajamčenu minimalnu naknadu, i to:
- Korisnik – vlasnik stana u višestambenoj zgradi,
- Korisnik – vlasnik obiteljske kuće.
2. PRAVA NA POMOĆ U PREHRANI
Članak 39.
Ovim se člankom propisuje da pravo na pomoć za uslugu prehrane u Pučkoj kuhinji može ostvariti Korisnik – samac ili kućanstvo koji ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu. Iznimno, pravo mogu ostvariti i osobe na temelju zahtjeva nadležnog tijela za socijalnu skrb.
Članak 40.
Ovim se člankom propisuje da se pravo na pomoć za uslugu prehrane u Pučkoj kuhinji može uskratiti Korisniku ako to pravo ne ostvaruje svakodnevno bez opravdanog razloga.
Članak 41.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati kako bi ostvario pravo na besplatnu hranu za dojenčad u Savjetovalištu za prehranu dojenčadi, koje djeluje pri Domu zdravlja Primorsko-goranske županije.
3. PRAVA NA POMOĆ U ODGOJU I OBRAZOVANJU
Članak 42.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na pomoć za nabavu opreme za novorođenče, u obliku poklon bona.
Članak 43.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na pomoć za podmirenje troškova boravka djeteta u predškolskoj ustanovi koja je uvrštena u važeći plan mreže dječjih vrtića na području grada Rijeke. Također, propisuje se da troškove boravka podmiruje Grad i to na način da se za Korisnika koji ostvaruje pravo na zajamčenu minimalnu naknadu, pravo na inkluzivni dodatak, uvjet prihoda, uvjet stradalnik rata, uvjet udomiteljstva i uvjet žrtva obiteljskog nasilja podmiruje u 100% iznosu pune mjesečne cijene za roditelja, dok se za Korisnika koji ostvaruje pravo na korištenje doplatka za djecu podmiruje u visini iznosa mjesečne cijene koju, za svaku godinu utvrđuje Gradonačelnik.
Članak 44.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na pomoć za podmirenje troškova prehrane učenika u produženom boravku, odnosno cjelodnevnom boravku organiziranom u osnovnim školama, te pravo na pomoć za podmirenje dijela troškova rada učitelja koji izvodi program produženog boravka i cjelodnevnog odgojno obrazovnog rada. Također, propisano je da punu mjesečnu cijenu troškova prehrane u produženom, odnosno cjelodnevnom boravku u osnovnim školama podmiruje Grad.
Članak 45.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na pomoć za nabavu obrazovnog materijala i pribora za učenike osnovne škole, u obliku poklon bona.
Članak 46.
Ovim se člankom propisuju uvjeti koje Korisnik treba ispunjavati da bi mogao ostvariti pravo na novčanu pomoć za srednjoškolsko i visokoškolsko obrazovanje. Također, propisano je da se pomoć ostvaruje na način da se Korisniku pomoć doznačuje putem banke, uplatom izravno na bankovni tekući ili zaštićeni račun.
4. PRAVA NA SOCIJALNE I ZDRAVSTVENE USLUGE TE POMOĆ ZA POGREBNE TROŠKOVE
Članak 47.
Ovim se člankom propisuju uvjeti za ostvarivanje prava na uslugu pomoći u kući, za osobu kojoj je zbog starosti, privremenog ili trajnog tjelesnog, mentalnog, intelektualnog ili osjetilnog oštećenja prijeko potrebna pomoć druge osobe. Također, propisuju se i iznimke u ostvarivanju prava.
Članak 48.
Ovim se člankom propisuje da pravo na uslugu pomoći u kući može obuhvatiti: organiziranje prehrane (priprema ili nabava i dostava gotovih obroka), obavljanje kućnih poslova, održavanje osobne higijene i/ili zadovoljavanje drugih svakodnevnih potreba.
Članak 49.
Ovim se člankom propisuje da uslugu pomoći u kući pruža ustanova socijalne skrbi te druga ovlaštena pravna i fizička osoba na temelju ugovora kojeg sklapa s Gradom.
Članak 50.
Ovim se člankom propisuje da pravo na smještaj i liječenje u Psihijatrijskoj bolnici Lopača može, na teret Grada, ostvariti Korisnik – psihijatrijski bolesnik, na temelju nalaza i mišljenja psihijatra, ako ispunjava jedan od ovih uvjeta: uvjet inkluzivni dodatak i uvjet prihoda. Također, propisuje se da Korisnik – psihijatrijski bolesnik koji ostvaruje redovite mjesečne prihode (mirovinu ili druge prihode) dužan je, nakon što zadrži dio prihoda namijenjen za osobne potrebe, sudjelovati u podmirenju troškova smještaja i liječenja.
Članak 51.
Ovim se člankom propisuje da pravo na pomoć za pogrebne troškove (osnovna pogrebna oprema i troškovi ukopa na općem polju) može ostvariti Korisnik – član obitelji umrlog, ako je umrli ispunjavao jedan od ovih uvjeta: uvjet inkluzivni dodatak i uvjet prihoda. Također, propisuje se da pravo na pomoć za pogrebne troškove može ostvariti i poznanik umrlog u slučaju kada umrli nije imao obitelj, ako je obitelj nepoznata ili nepoznatog boravišta te ako je umrli ispunjavao jedan od propisanih uvjeta. Nadalje, propisuje se da pravo na pomoć za pogrebne troškove ne mogu ostvariti osobe, ako je umrli u trenutku smrti imao nekretninu ili ako je za života sklopio neki od obveznopravnih ugovora (ugovor o doživotnom ili dosmrtnom uzdržavanju).
Članak 52.
Ovim se člankom propisuje da pravo na sufinanciranje usluge rane razvojne podrške može ostvariti Korisnik – dijete, kojemu je na temelju rješenja nadležnog tijela za socijalnu skrb priznato pravo na uslugu rane razvojne podrške. Propisuje se i da uslugu rane razvojne podrške pruža dom socijalne skrbi, vjerska zajednica i druga pravna osoba, te da se usluga rane razvojne podrške pruža djetetu do navršene treće godine, a najdulje do navršene sedme godine. Nadalje, propisano je da Korisnik može ostvariti sufinanciranje usluge rane razvojne podrške, na način da se Korisniku iznos novčane pomoći doznačuje putem banke.
5. PRAVA NA NOVČANU POMOĆ
Članak 53.
Ovim se člankom propisuje da pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove umirovljenika može ostvariti:
- Korisnik – umirovljenik samac čiji mjesečni iznos mirovine ne prelazi iznos od 460,00 eura,
- Korisnik – umirovljenik član kućanstva čiji mjesečni iznos mirovine ne prelazi iznos od 460,00 eura te ako prihod kućanstva u kojem umirovljenik živi ne prelazi gradski cenzus prihoda utvrđen u članku 14. stavku 2. ove Odluke.
Propisano je i da se u mjesečni iznos mirovine uračunava i zaštitni dodatak za tekući mjesec te da pravo ne može ostvariti dijete koje ostvaruje pravo na obiteljsku mirovinu za vrijeme redovitog školovanja.
Članak 54.
Ovim se člankom propisuje da pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove starijih osoba bez osobnog prihoda može ostvariti Korisnik – osoba u dobi od 65 i više godina bez redovitih osobnih prihoda. Također, propisano je da pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove starijih osoba bez osobnog prihoda nema Korisnik ako prihod kućanstva u kojem živi Korisnik prelazi gradski cenzus prihoda utvrđen u članku 14. stavku 2. ove Odluke.
Članak 55.
Ovim se člankom propisuje da pravo na novčanu pomoć za svakodnevne životne troškove korisnika nacionalne naknade za starije osobe može ostvariti Korisnik – osoba u dobi od 65 i više godina koja ispunjava uvjet nacionalne naknade za starije osobe te ako prihod kućanstva u kojem živi Korisnik ne prelazi gradski cenzus prihoda utvrđen u članku 14. stavku 2. ove Odluke.
Članak 56.
Ovim se člankom propisuje da pravo na novčanu pomoć za nabavu kućanskog uređaja može ostvariti Korisnik – samac ako ispunjava jedan od ovih uvjeta: pravo na zajamčenu minimalnu naknadu te uvjet nacionalna naknada za starije osobe. Također, propisuje se da se pravo na novčanu pomoć za nabavu kućanskog uređaja ostvaruje na način da se Korisniku pomoć dodjeljuje u obliku poklon bona, jednom godišnje.
Članak 57.
Ovim se člankom propisuje da pravo na novčanu pomoć u slučaju teške iznenadne situacije može ostvariti Korisnik prava iz ove Odluke kojemu je Povjerenstvo za procjenu iznenadnih situacija utvrdilo tešku iznenadnu situaciju, zbog koje nije u mogućnosti podmiriti osnovne životne potrebe. Propisuje se da Povjerenstvo imenuje Gradonačelnik Grada Rijeke na određeno vrijeme, a sastoji se od tri člana – predstavnika Upravnog odjela.
Povjerenstvo utvrđuje tešku iznenadnu situaciju, a Gradonačelnik na prijedlog Povjerenstva donosi odluku o pravu na novčanu pomoć.
Također, propisuje se da se zahtjev za ostvarivanje pomoći podnosi Upravnom odjelu uz detaljno obrazloženu iznenadnu tešku situaciju te dokaze koji iznenadnu tešku situaciju potvrđuju.
6. PRAVO NA NAKNADU TROŠKOVA JAVNOG PRIJEVOZA
Članak 58.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu troškova socijalne mjesečne vozne karte za javni prijevoz na linijama unutar područja grada Rijeke na kojima javni prijevoz obavlja KD Autotrolej d.o.o. Rijeka može ostvariti Korisnik – samac i kućanstvo, odnosno jedan odrasli član kućanstva, ako ispunjava jedan od ovih uvjeta:
- pravo na zajamčenu minimalnu naknadu – ostvaruje pravo na besplatnu mjesečnu voznu kartu,
- uvjet žrtva obiteljskog nasilja – ostvaruje pravo na besplatnu mjesečnu voznu kartu,
- uvjet prihoda – ostvaruje pravo na 50% cijene mjesečne vozne karte.
Članak propisuje i da pravo može ostvariti samac, odnosno jedan odrasli član kućanstva – nezaposlena ili radno neaktivna osoba (umirovljenik, kućanica, radno nesposobna odrasla osoba), mlađa od 65 godina života te da kućanstvo može ostvariti samo jednu mjesečnu voznu kartu.
Članak 59.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu troškova mjesečne vozne karte za javni prijevoz na linijama unutar područja grada Rijeke na kojima javni prijevoz obavlja Autotrolej može ostvariti Korisnik – redoviti student čije kućanstvo ispunjava jedan od ovih uvjeta: pravo na zajamčenu minimalnu naknadu, uvjet prihoda, uvjet žrtva obiteljskog nasilja, uvjet udomiteljstva. Pravo se može ostvariti i na linijama izvan područja grada Rijeke na kojima javni prijevoz obavlja Autotrolej.
Članak 60.
Ovim se člankom propisuje da pravo na naknadu troškova mjesečne povlaštene vozne karte na linijama unutar zona na kojima javni prijevoz obavlja Autotrolej može ostvariti Korisnik – osoba koja ispunjava jedan od ovih uvjeta: uvjet stradalnik rata, uvjet inkluzivni dodatak.
V. RAD ZA OPĆE DOBRO BEZ NAKNADE
Članak 61.
Ovim se člankom propisuje da su u radovima za opće dobro bez naknade obvezni sudjelovati radno sposobni ili djelomično sposobni samac – korisnik zajamčene minimalne naknade ili članovi kućanstva – korisnici zajamčene minimalne naknade, utvrđeni rješenjem nadležnog tijela za socijalnu skrb. Propisano je da će organizaciju provedbe rada za opće dobro bez naknade utvrditi Gradonačelnik zaključkom. Nadalje, propisano je da se rad za opće dobro bez naknade izvršava na temelju ugovora kojim se određuje trajanje rada, mjesto obavljanja rada, opseg i vrsta posla te da u radovima za opće dobro korisnici zajamčene minimalne naknade mogu sudjelovati od 60 do 90 sati mjesečno, a da će troškove za provedbu rada za opće dobro i zaštite na radu podmirivati Grad. Propisana je i obveza Grada da nadležnom tijelu za socijalnu skrb jednom mjesečno dostavlja podatke o korisnicima zajamčene minimalne naknade koji su uredno pozvani, a nisu se odazvali niti sudjelovali u radovima za opće dobro.
VI. NADLEŽNOST I POSTUPAK
Članak 62.
Ovim člankom propisan je postupak za ostvarivanje prava iz socijalne skrbi utvrđenih Odlukom. Utvrđeno je da je postupak hitan te da se pokreće na zahtjev stranke, njezinog bračnog druga, izvanbračnog druga, životnog partnera, punoljetnog djeteta, roditelja, skrbnika ili udomitelja te putem nadležnog tijela za socijalnu skrb. Propisano je da Upravni odjel, iznimno, može pokrenuti postupak po službenoj dužnosti kada utvrdi ili sazna da je, s obzirom na postojeće činjenično stanje, radi zaštite interesa osobe, potrebno pokrenuti takav postupak.
Članak 63.
Ovim člankom propisano je da se zahtjev podnosi tijekom kalendarske godine Upravnom odjelu na propisanom obrascu, uz koji se obvezno prilažu dokazi i isprave potrebne za ostvarivanje prava propisanih Odlukom. Predviđeni su i rokovi za podnošenje i ostvarivanje prava, odnosno predviđeno je da ako je zahtjev podnesen od 1. do 15. u mjesecu, početak prava je prvog dana u tekućem mjesecu, dok je za zahtjeve podnesene od 16. do kraja mjeseca početak prava od prvog dana sljedećeg mjeseca, uz propisane iznimke.
Članak 64.
Ovim člankom propisuje se da o zahtjevu za ostvarivanje prava propisanih ovom Odlukom, u prvom stupnju odlučuje Upravni odjel rješenjem, ako Odlukom nije drugačije uređeno, te da o žalbi protiv rješenja o priznavanju prava na naknadu troškova stanovanja odlučuje nadležno tijelo Primorsko-goranske županije, a protiv rješenja Upravnog odjela o ostvarivanju ostalih prava propisanih Odlukom nadležno ministarstvo.
Članak 65.
Ovim se člankom propisuje da je Korisnik kojem je priznato pravo propisano ovom Odlukom, dužan Upravnom odjelu prijaviti svaku promjenu činjenica i okolnosti koje utječu na daljnje korištenje ili opseg prava, u roku od 15 dana od dana nastanka promjene.
Članak 66.
Ovim se člankom propisuje da će Upravni odjel na mjestu na kojem se zaprimaju zahtjevi za ostvarivanje prava, na prikladan način, istaknuti popis, odnosno pregled odgovarajućih isprava, odnosno dokaza potrebnih za ostvarivanje prava utvrđenih ovom Odlukom. Predviđena je i mogućnost dobivanja informacija o pravima utvrđenima ovom Odlukom putem mrežnih stranica Grada.
Članak 67.
Ovim člankom propisano je da je Upravni odjel dužan voditi evidenciju i dokumentaciju o ostvarivanju prava iz socijalne skrbi propisanih ovom Odlukom.
Članak 68.
Ovim se člankom propisuje da je Korisnik koji je ostvario neko pravo iz socijalne skrbi propisano ovom Odlukom, dužan vratiti neosnovano primljenu naknadu, odnosno pomoć ako:
- je na temelju neistinitih ili netočnih podataka za koje je on, njegov skrbnik ili njegov udomitelj znao ili je morao znati da su neistiniti, odnosno netočni ili na drugi protupravan način ostvario pravo koje mu ne pripada,
- je ostvario pravo zbog toga što on, njegov skrbnik ili njegov udomitelj nije prijavio promjenu koja utječe na gubitak ili opseg prava za koju je on, odnosno njegov skrbnik ili njegov udomitelj znao ili je morao znati,
- mu je isplaćena naknada, odnosno pomoć na koju nije imao pravo prema rješenju ili mu je naknada, odnosno pomoć isplaćena u većem iznosu od iznosa određenog u rješenju.
Članak 69.
Ovim se člankom propisuje da će Upravni odjel, kada utvrdi okolnosti iz članka 68. ove Odluke, pozvati Korisnika da neosnovano primljenu naknadu, odnosno pomoć, vrati u roku od 15 dana od dana zaprimljene obavijesti o utvrđenim okolnostima.
Članak 70.
Ovim je člankom predviđena mogućnost sklapanja nagodbe sa Korisnikom o načinu i vremenu povrata neosnovano primljene naknade, odnosno pomoći, pri čemu se uzima u obzir imovno stanje i socijalni položaj Korisnika.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 71.
Ovim člankom propisano je da danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti važeća Odluka o socijalnoj skrbi (“Službene novine Grada Rijeke” broj 15/22).
Članak 72.
Ovim člankom propisano je da će se ova Odluka objaviti u „Službenim novinama Grada Rijeke“ i stupiti na snagu osmoga dana od dana objave u „Službenim novinama Grada Rijeke“.
Za provedbu ovoga akta u 2025. godini osigurana su proračunska sredstva u iznosu od 5.769.000,00 eura u Proračunu Grada Rijeke za 2025. godinu, razdjel 107 Upravni odjel za zdravstvo, socijalnu zaštitu i unapređenje kvalitete života, Program 1149 Socijalni program Grada Rijeke.
Na uključivanje u ovo Savjetovanje pozivaju se svi građani, a posebice socijalno ugroženih kategorija građana, kao i svih institucija i udruga koje se bave zaštitom socijalno ugroženih građana.
Proučite Nacrt prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi Grada Rijeke.
Smatrate li da predložene izmjene na zadovoljavajući način odgovaraju na potrebe socijalno ugroženih građana Rijeke?
Smatrate li da su nacrtom prijedloga dobro prepoznate najugroženije skupine građana, odnosno građana kojima je potrebna dodatna socijalna zaštita?
Cjeloviti dokument dostupan je u prilozima ovog savjetovanja.
Komentirajte predloženi dokument, sugerirajte poboljšanja.
Svi Vaši prijedlozi i komentari bit će uzeti u obzir i razmotreni te će se po završetku Savjetovanja objaviti Izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim prijedlozima, odnosno razlozima eventualnog neprihvaćanja.
Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 13. veljače 2024. i nakon tog datuma neće više biti moguće slati primjedbe i prijedloge, a izvješće o Savjetovanju objavit će se na ovom mjestu.
Obrazac za sudjelovanje u savjetovanju s javnošću
Savjetovanje o: Nacrtu prijedloga Odluke o socijalnoj skrbi
Naziv akta/dokumenta: Odluka o socijalnoj skrbi
Nositelj izrade akta/dokumenta: Upravni odjel za zdravstvo, socijalnu zaštitu i unapređenje kvalitete života.
Početak savjetovanja: 14. siječnja 2025.
Završetak savjetovanja: 13. veljače 2025.