Odluka o najmu stanova za priuštivo stanovanje

Neboderi na Kozali

Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 5. prosinca 2024. godine. Tema kojom se bavi ovo Savjetovanje tiče se svih građana Rijeke, posebice mladih i mladih obitelji, no potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njegu uključi.

Svoje prijedloge vezane uz Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova za priuštivo stanovanje možete poslati ispunjavajući Obrazac za savjetovanje dostupan u online formi. Komentare možete upisivati i u polje za komentiranje u dnu stranice savjetovanja. Po završetku savjetovanja, na ovom mjestu će se objaviti Izvješće o provedenom savjetovanju.

Uvod

Stanovi u vlasništvu Grada daju se u najam na temelju Liste prioriteta za davanje stanova u najam (u daljnjem tekstu: Lista prioriteta), kojom se omogućava građanima koji se nalaze u teškim životnim prilikama i nemaju druge mogućnosti da riješe svoje stambeno pitanje.

Zbog porasta tržišnih cijena nekretnina i iznosa najamnine u posljednjih nekoliko godina, uočeno je da mladi i mlade obitelji koji ne ispunjavaju uvjete za uvrštenje na Listu prioriteta ne mogu riješiti svoje stambeno pitanje.

Grad je donio 2022. godine novi Program za mlade Grada Rijeke za razdoblje 2023.- 2030. g. Jedan od Razvojnih stupova Programa za mlade je dobrobit i osamostaljivanje mladih, u sklopu kojeg su razrađene mjere za pomoć pri rješavanju stambenog pitanja mladih osoba i mladih obitelji, osobito uzimajući u obzir povećanje tržišnih cijena nekretnina i iznosa najamnine.

U cilju sveobuhvatne procjene stanja i potreba po pitanju stambenog zbrinjavanja mladih, napravljena je analiza demografskih podataka prema Popisu stanovništva iz 2021. godine i provedeno je istraživanje na uzorku od 1000 osoba u rasponu od 18 do 35 godina života. Na temelju provedenog istraživanja izrađena je Studija o stambenim potrebama mladih na području grada Rijeke. Studijom je potvrđeno da jedan od osnovnih problema mladih i mladih obitelji u gradu Rijeci predstavlja stambeno pitanje, odnosno visoke tržišne cijene kuća i stanova te visoki iznosi najamnine.

Na temelju provedene Studije, Upravni odjel za gradsku imovinu predlaže Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova za priuštivo stanovanje kao odgovor na stanje tržišta nekretnina u Republici Hrvatskoj i probleme s kojima se građani do navršenih 45 godina života i mlade obitelji susreću prilikom rješavanja svojeg stambenog pitanja, s obzirom da navedena kategorija građana ne ispunjava uvjete za uvrštenje na Listu prioriteta, a nema dovoljno financijskih sredstava za kupnju ili najam nekretnine na području grada Rijeke.

Uvjeti i mjerila za davanje stanova u priuštivi najam

Cilj donošenja ovog Nacrta prijedloga Odluke je pomoć u rješavanju stambenog pitanja mladih i mladih obitelji u vidu najma gradskih stanova po posebnim uvjetima i mjerilima i s priuštivom najamninom. Nacrtom prijedloga Odluke predviđeno je sklapanje ugovora o najmu stana na temelju javnog poziva, na određeno vrijeme u trajanju od pet godina uz mogućnost produljenja najviše jednom na isto vremensko razdoblje.

Nacrtom prijedloga Odluke predviđeno je da pravo podnošenja prijave na javni poziv ima punoljetni državljanin Republike Hrvatske do navršenih 45 godina života koji na dan objave javnog poziva ima prijavljeno prebivalište na području grada Rijeke, te koji ispunjava uvjete propisane člankom 4. Nacrta prijedloga Odluke.

Predmetnom se odredbom nastoji omogućiti mladima i mladim obiteljima koji nemaju u vlasništvu ili suvlasništvu stan ili kuću, odnosno nekretninu za stanovanje, da riješe svoje stambeno pitanje na određeno vrijeme i s nižim iznosom najamnine od tržišne. Jedan od propisanih uvjeta je i da su podnositelj zahtjeva ili njegov bračni drug, izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner u radnom odnosu, odnosno da su zaposleni.

Nacrtom prijedloga Odluke predviđena su mjerila za utvrđivanje Liste podnositelja prijava na javni poziv za davanje u najam stanova za priuštivo stanovanje (u daljnjem tekstu: Lista za priuštivo stanovanje), pri čemu je vidljivo da je prednost dana:

  • osobama koje imaju dulje prijavljeno prebivalište u gradu Rijeci,
  • osobama koje imaju više ostvarenog radnog staža u Republici Hrvatskoj,
  • osobama koje su zaposlene na radnom mjestu koje je deficitarno,
  • osobama s maloljetnom djecom i djecom na redovnom školovanju.

Nacrtom prijedloga Odluke predviđeno je da se ugovor o najmu stana za priuštivo stanovanje (u daljnjem tekstu: ugovor o najmu stana) sklapa na određeno vrijeme u trajanju od najdulje pet godina, uz mogućnost obnavljanja ugovora najviše jednom na isto vremensko razdoblje na koje je sklopljen, te da se stan daje u najam slobodan od osoba i stvari. Pritom se napominje da su u proračunu osigurana sredstva za uređenje stanova koji se daju u najam za priuštivo stanovanje, te se stanovi daju u najam uvjetni za stanovanje.

Nacrtom prijedloga Odluke predviđa se obveza najmoprimca na uplatu pologa u visini jedne mjesečne najamnine, za slučaj da se prilikom predaje stana Gradu utvrdi da je stan oštećen ili da nije ispražnjen od stvari, te ukoliko najmoprimac ima dug za troškove stanovanja. Radi osiguravanja urednog korištenja stanova, Nacrtom prijedloga Odluke predviđeno je da Upravni odjel provodi redovne i izvanredne kontrole korištenja stanova.

Osiguravanje transparentnosti postupka formiranja Liste za priuštivo stanovanje

U cilju zakonskih obveza vezanih za transparentnost rada gradske uprave kao tijela javne vlasti Nacrtom prijedloga Odluke propisano da se Prijedlog Liste za priuštivo stanovanje i Lista za priuštivo stanovanje javno objavljuju na mrežnim stranicama Grada. Naime, Zakonom o pravu na pristup informacijama propisana je obveza tijela javne vlasti da na mrežnim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljuju obavijesti o raspisanim natječajima, dokumentaciju potrebnu za sudjelovanje u natječajnom postupku te obavijest o ishodu natječajnog postupka.

Slijedom navedenog, razmatra se načelo javnosti odnosno zaštite javnih interesa, nasuprot privatnim interesima, odnosno načela zaštite osobnih podataka. U konkretnom slučaju javnost podataka osigurava pravnu sigurnost i štiti od eventualnih zloupotreba te omogućuje transparentnost postupka formiranja Liste za priuštivo stanovanje, a koja se osigurava javnom objavom.

Javna objava osnova je da bi svi podnositelji zahtjeva za uvrštenje na Listu za priuštivo stanovanje i u konačnici za najam stana imali uvid u izvršeno bodovanje i rangiranje na Listi za priuštivo stanovanje, da bi im se omogućilo izjavljivanje prigovora, te u konačnici osigurala transparentnost cjelokupnog postupka uvrštenja na Listu za priuštivo stanovanje, pozivanja na izbor stana i sklapanje ugovora o najmu stana.

Stoga se ovim Nacrtom prijedloga Odluke utvrđuje da objava rezultata formiranja Prijedloga Liste za priuštivo stanovanje i konačne Liste za priuštivo stanovanje uključuje ime prezime podnositelja prijave i ukupan zbroj bodova koje je podnositelj prijave ostvario, uz prethodnu obavezu podnositelja prijave na davanje suglasnosti za obradu i objavu njegovih osobnih podataka.

Obrazloženje odredbi Nacrta prijedloga Odluke

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1. propisuje da se ovom Odlukom propisuju uvjeti i mjerila, postupak i tijela za davanje stanova u vlasništvu Grada u najam za priuštivo stanovanje, najamnina te prava i obveze ugovornih strana u svezi sa najmom stana.

Članak 2. propisuje da se stanovi za priuštivo stanovanje daju u najam temeljem Javnog poziva.

Člankom 3. definirano je značenje pojmova koji se koriste u Odluci, i to pojam obiteljskog domaćinstva, samohranog roditelja, stana i stana uvjetnog za stanovanje.

II. UVJETI I MJERILA ZA DAVANJE U NAJAM STANOVA ZA PRIUŠTIVO STANOVANJE

Članak 4. propisuje da pravo podnošenja prijave na javni poziv za davanje u najam stanova za priuštivo stanovanje ima punoljetni državljanin Republike Hrvatske do navršenih 45 godina života koji na dan objave Javnog poziva ima prebivalište na području grada Rijeke ako on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi nemaju u najmu stan u vlasništvu Grada ili Republike Hrvatske ili stan ili kuću u vlasništvu ili suvlasništvu ili bilo kojem drugom obliku korištenja na području Republike Hrvatske; ako on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi nisu imali u vlasništvu ili suvlasništvu ili bilo kojem drugom obliku korištenja stan ili kuću u razdoblju od pet godina prije objavljivanja Javnog poziva za prikupljanje prijava za davanje stanova u najam; ako on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi nisu kupili ili nisu u postupku kupnje stana po Programu društveno poticane stanogradnje; ako on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi nisu u sudskom sporu s Gradom; ako on i članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi nemaju dugovanja prema Gradu; ako su on ili njegov bračni drug, izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner u radnom odnosu; ako on i njegov bračni drug, izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner nisu koristili stan u vlasništvu Grada temeljem Javnog poziva za davanje stanova u najam za priuštivo stanovanje u razdoblju od 5 godina prije objave Javnog poziva. Navedene uvjete moraju zadovoljiti kumulativno podnositelj zahtjeva i svi članovi obiteljskog domaćinstva navedeni u prijavi.

Članak 4. dalje propisuje način dokazivanja stanovanja u obiteljskom domaćinstvu, postojanja bračne ili izvanbračne zajednice, odnosno životnog ili neformalnog životnog partnerstva te srodstvo podnositelja prijave sa članom obiteljskog domaćinstva. Također je propisano da se uz prijavu dostavlja potpisana izjava o suglasnosti za obradu osobnih podataka.

Članak 5. propisuje mjerila za utvrđenje Liste za priuštivo stanovanje:

  1. duljina prebivanja na području grada Rijeke,
  2. ostvareni radni staž u Republici Hrvatskoj,
  3. godine života,
  4. zaposlenje podnositelja prijave ili njegovog bračnog druga / izvanbračnog druga / životnog partnera / neformalnog životnog partnera na radnom mjestu koje je deficitarno,
  5. stručna sprema,
  6. broj maloljetne djece i djece na redovnom školovanju.

Člankom 5. također je propisano da se deficitarnim zanimanjima u smislu ove Odluke smatraju zvanja na razini regionalnih i lokalnih tržišta rada za kojima postoji potreba prema aktualnim Preporukama za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja koje izrađuje Hrvatski zavod za zapošljavanje, pri čemu su mjerodavni podaci koji se odnose na Primorsko goransku županiju, odnosno Grad Rijeku.

S obzirom da je u prilogu ovog materijala tekst Nacrta predložene Odluke kojom su utvrđena naprijed navedena mjerila kao i bodovi predviđeni za pojedini kriterij, odnosno mjerila u člancima 7. do 12. Nacrta predložene Odluke, u materijalu se iste posebno ne elaborira. Međutim, smatra se potrebnim posebno naglasiti da je, s obzirom na utvrđena mjerila, vidljivo da je prednost dana i osigurana:

  • osobama koje imaju dulje prijavljeno prebivalište u gradu Rijeci,
  • osobama koje imaju više ostvarenog radnog staža u Republici Hrvatskoj,
  • osobama koje su zaposlene na radnom mjestu koje je deficitarno,
  • osobama s maloljetnom djecom i djecom na redovnom školovanju.

Članak 13. propisuje način utvrđivanja redoslijeda na Listi za priuštivo stanovanje i način postupanja u slučaju da dva ili više podnositelja prijave ostvare jednak broj bodova.

III. POSTUPAK I TIJELA ZA DAVANJE STANOVA U NAJAM ZA PRIUŠTIVO STANOVANJE

Članak 14. propisuje da Odluku o raspisivanju i objavi Javnog poziva i stanovima koji se daju u najam za priuštivo stanovanje donosi Gradonačelnik Grada (u daljnjem tekstu: Gradonačelnik) na prijedlog Upravnog odjela za gradsku imovinu, Odsjeka za upravljanje objektima stambene namjene (u daljnjem tekstu: Upravni odjel). Također je propisano da se javni poziv objavljuje na oglasnoj ploči Grada, Titov trg 3 (prizemno) i na mrežnim stranicama Grada, a obavijest o raspisivanju Javnog poziva objavljuje se u dnevnom tisku, kao i što mora sadržavati Javni poziv.

Članak 15. propisuje da postupak za davanje u najam stanova za priuštivo stanovanje provodi Povjerenstvo za davanje stanova u najam za priuštivo stanovanje, koje se sastoji od tri člana i istog broja zamjenika od kojih su dva člana i dva zamjenika predstavnici Upravnog odjela za gradsku imovinu, a jedan član i jedan zamjenik su predstavnici Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade, Odsjeka za odgoj, obrazovanje i mlade. Dalje je propisano da Povjerenstvo osniva Gradonačelnik na vrijeme od dvije godine.

Članak 16. propisuje način prijave na Javni poziv.

Članak 17. propisuje način postupanja u odnosu na nepotpune prijave i prijave podnesene izvan roka.

Članak 18. propisuje da će Povjerenstvo svaku prijavu razmatrati sukladno uvjetima iz članka 4. Odluke te ukoliko su ispunjeni uvjeti bodovati sukladno mjerilima iz članka 5. Odluke, te da nakon provedenog postupka, Povjerenstvo utvrđuje Prijedlog Liste za priuštivo stanovanje, Popis podnositelja prijava čije su prijave odbijene i Popis podnositelja prijava čije su prijave odbačene.

Članak 19. propisuje sadržaj Prijedloga Liste za priuštivo stanovanje, Popisa podnositelja prijava čije su prijave odbijene i Popis podnositelja prijava čije su prijave odbačene, te da se isti objavljuju na oglasnoj ploči Grada i na mrežnim stranicama Grada na način i u skladu s propisima o zaštiti osobnih podataka.

Članak 20. propisuje način podnošenja prigovora na utvrđeni redoslijed i postupak nakon podnošenja prigovora.

Članak 21. propisuje da konačnu Listu za priuštivo stanovanje utvrđuje Gradonačelnik, te da vrijedi do dovršetka postupka davanja u najam stanova koji su bili predmet Javnog poziva.

Članak 22. propisuje sadržaj konačne Liste za priuštivo stanovanje.

Članak 23. propisuje obvezu podnositelja prijave da o svim promjenama koje se odnose na ispunjavanje uvjeta iz članka 4. Odluke pisanim putem izvijesti Upravni odjel.

Članak 24. propisuje da se stan daje u najam prema redoslijedu uvrštenosti podnositelja prijava na Listi za priuštivo stanovanje, da se ponositelji prijava pozivaju na razgled dostupnih stanova prema redoslijedu uvrštenosti na Listi za priuštivo stanovanje, da podnositelj prijave prihvaća stan pisanom izjavom te da podnositelj prijave koji odbije prihvatiti ponuđeni stan o tome daje pisanu izjavu i gubi pravo na najam stana temeljem važeće Liste za priuštivo stanovanje, a stan će biti ponuđen sljedećem podnositelju prijave na Listi za priuštivo stanovanje.

Članak 25. propisuje da je podnositelj prijave, koji je sukladno odredbi članka 24. Odluke prihvatio ponuđeni stan, obvezan pristupiti sklapanju ugovora o najmu stana u roku od 5 dana od dana dostavljanja poziva. Ako se podnositelj prijave ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o najmu stana u propisanom roku, smatrat će se da je odustao od sklapanja ugovora o najmu stana i gubi pravo na najam stana koji se daje u najam temeljem tog javnog poziva, u kojem slučaju će se stan ponuditi podnositelju prijave koji je idući po redoslijedu uvrštenosti na Listi za priuštivo stanovanje.

IV. PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA

Članak 26. propisuje da ugovor o najmu stana u ime Grada kao najmodavca sa najmoprimcem sklapa Gradonačelnik ili osoba koju za to ovlasti Gradonačelnik, da se sklapa u pisanom obliku, kao ovršna isprava u smislu ovršnog zakona i zakona kojim se uređuje javno bilježništvo te da troškove solemnizacije ugovora o najmu stana snosi najmoprimac.

Članak 27. propisuje da se ugovor o najmu stana sklapa na određeno vrijeme u trajanju od najdulje pet godina, a po isteku trajanja ugovor o najmu stana može se obnoviti najviše jednom na isto vremensko razdoblje na koje je sklopljen.

Članak 28. propisuje da se stan u najam daje slobodan od osoba i stvari, a o primopredaji stana se sastavlja zapisnik.

Članak 29. propisuje da je prije sklapanja ugovora o najmu stana podnositelj prijave dužan uplatiti polog u visini jedne mjesečne najamnine i dostaviti dokaz o uplati pologa Upravnom odjelu.

Ukoliko podnositelj prijave ne uplati polog, gubi pravo na najam stana koji se daje u najam temeljem tog javnog poziva, u kojem slučaju će se stan ponuditi podnositelju prijave koji je idući po redoslijedu uvrštenosti na Listi za priuštivo stanovanje.

Članak 30. propisuje da pravo na useljenje u stan najmoprimac stječe nakon sklapanja ugovora o najmu stana, da je najmoprimac dužan useliti u stan u roku od 15 dana od sklapanja ugovora o najmu stana te u istom roku zatražiti prijavu prebivališta za sebe i članove svojeg obiteljskog domaćinstva. Ako najmoprimac ne useli u stan stan  i ne zatraži prijavu prebivališta za sebe i članove svojeg obiteljskog domaćinstva u propisanom roku, smatrat će se da ugovor o najmu stana nije sklopljen, u kojem je slučaju najmoprimac dužan predati stan u posjed Gradu u roku od sljedećih 8 dana.

Članak 31. propisuje da je za korištenje stana najmoprimac dužan plaćati ugovorenu najamninu i druge troškove u vezi korištenja stana, zajedničkih prostorija i uređaja u zgradi.

Članak 32. propisuje da visinu slobodno ugovorene najamnine utvrđuje Gradonačelnik i da se visina najamnine utvrđuje po m2 stana, te da visina najamnine za m2 stana koji se daje u najam ne može biti određena u iznosu nižem od iznosa doprinosa po m2 stana za zajedničku pričuvu zgrade u kojoj se stan nalazi.

Članak 33. propisuje u kojim slučajevima najmoprimac može biti oslobođen od plaćanja najamnine, te da je tada obvezan plaćati druge troškove u vezi korištenja stana, zajedničkih prostorija i uređaja u zgradi.

Članak 34. propisuje da kontrolu naplate najamnine obavlja Upravni odjel.

Članak 35. propisuje da najmoprimci ne mogu stanove koje koriste temeljem ugovora o najmu stana međusobno zamijeniti, te da najmoprimac ne može vlastitim ulaganjem obavljati preinake i adaptacije, odnosno izvoditi građevinske radove u stanu.

Članak 36. propisuje da je najmoprimac u obvezi jednom godišnje dostavljati Upravnom odjelu javnobilježnički ovjerenu izjavu danu pod materijalnom i kaznenom odgovornošću da on i članovi njegovog obiteljskog domaćinstva nemaju u vlasništvu, suvlasništvu najmu ili bilo kojem drugom obliku korištenja drugi stan ili kuću na području Republike Hrvatske.

Članak 37. propisuje da je Grad dužan omogućiti najmoprimcu korištenje stana prema zakonu kojim se uređuju prava i obveze u svezi s najmom i korištenjem stana (u daljnjem tekstu: Zakon), Odluci i odredbama ugovora o najmu stana, te da najmoprimac može koristiti stan samo u svrhu i na način utvrđen ugovorom o najmu stana.

Članak 38. propisuje da se ugovorom utvrđuju obveze najmoprimca u svezi održavanja stana. Najmoprimac je obvezan stan održavati u urednom stanju i stanju funkcionalnosti stanovanja s time da je isti obvezan redovno ličiti i održavati zidove, stropove i stolariju, održavati sanitarnu opremu sa pripadajućim odvodnim i dovodnim armaturama i uređajima uključujući i kutni nadžbukni ventil, održavati električne prekidače, utičnice i rasvjetna tijela. Najmoprimac je obvezan omogućiti izvođenje radova radi sprječavanja nastanka štete u stanu kojeg je najmoprimac, na zajedničkim dijelovima zgrade ili u stanu drugog korisnika ili vlasnika.

Članak 39. propisuje da Upravni odjel obavlja redovnu kontrolu korištenja stanova u najmu, te da obavlja i izvanrednu kontrolu korištenja stanova u slučaju sumnje da se stanovi koriste suprotno odredbama ugovora, Odluke i Zakona, u kojem slučaju se kontrola korištenja stanova može izvršiti u bilo koje vrijeme i bez prethodne najave.

Članak 40. propisuje da je najmoprimac obvezan omogućiti Gradu kontrolu korištenja stana koja obuhvaća i utvrđivanje stanja održavanosti stana te fotografiranje stana, da kontrolu  korištenja  stana  obavlja  ovlaštena  osoba  u  Upravnom odjelu, da se o obavljenoj kontroli sastavlja zapisnik te da činjenice utvrđene zapisnikom predstavljaju osnovu za otkaz odnosno raskid ugovora o najmu stana.

Članak 41. propisuje da u slučaju smrti najmoprimca ili kada najmoprimac napusti stan, prava i dužnosti najmoprimca iz ugovora o najmu stana prelaze na njegova bračnog druga, izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera. Ako navedenih osoba nema, prava i obveze iz ugovora o najmu prelaze na dijete, pastorka ili posvojenika koji je naveden u ugovoru o najmu, ovisno o njihovu sporazumu. Člankom je dalje propisano da su o nastalim okolnostima najmoprimac ili članovi njegovog obiteljskog domaćinstva dužni obavijestiti Grad u roku od 30 dana od smrti ili iseljenja najmoprimca i podnijeti zahtjev za prijenos ugovora, odnosno iskazati namjeru da ne žele produžiti ugovorni odnos. Dalje je propisano da navedena osoba ima pravo na prijenos prava i dužnosti iz ugovora o najmu ukoliko je živjela s najmoprimcem, ima prijavljeno prebivalište na adresi stana za cijelo vrijeme korištenja stana, i ispunjava uvjete propisane člankom 4. Odluke. Također je propisano da ako osobe koje imaju pravo na prijenos ugovora o najmu stana ne postignu sporazum o tome tko će preuzeti prava i obveze iz ugovora o najmu, protekom roka od 30 dana od smrti ili iseljenja najmoprimca, smatrat će se da stan koriste bez ugovora o najmu stana.

Članak 42. propisuje da ugovor o najmu prestaje na način određen Zakonom, Odlukom i ugovorom.

Članak 43. propisuje da će Grad, osim u slučajevima utvrđenim Zakonom, raskinuti ugovor o najmu stana i u sljedećim slučajevima:

  1. ako najmoprimac, njegov bračni odnosno izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner te maloljetno dijete stekne u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja stan ili kuću u Republici Hrvatskoj, o čemu je najmoprimac obvezan obavijestiti Grad u roku od 3 mjeseca od dana stjecanja,
  2. ako član obiteljskog domaćinstva naveden u ugovoru o najmu stana, koji zajedno s najmoprimcem koristi stan i to: punoljetni srodnici po krvi u pravoj liniji, pastorci, posvojenici i posvojitelji te bračni ili izvanbračni dug, formalni ili neformalni životni partner navedenih članova, stekne u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja stan ili kuću u Republici Hrvatskoj, o čemu je najmoprimac obavezan obavijestiti Grad u roku od 3 mjeseca od dana stjecanja,
  3. ako se tijekom trajanja ugovora o najmu stana utvrdi da je najmoprimac dao lažne podatke na temelju kojih je ostvario pravo na dodjelu stana u najam.

Člankom je propisana iznimka od odredbe stavka 1. točke 2. članka,  u smislu da Grad neće raskinuti ugovor o najmu stana s najmoprimcem ako članovi obiteljskog domaćinstva, a koji su stekli nekretninu u vlasništvo, suvlasništvo, najam ili bilo koji drugi oblik korištenja, nakon stjecanja nekretnine napuste stan, o čemu je najmoprimac obvezan obavijestiti Grad u roku od 3 mjeseca od dana stjecanja nekretnine.

Članak 44. propisuje da je u slučaju iz članka 43. stavka 1. Odluke najmoprimac dužan predati stan u posjed Gradu slobodan od osoba i stvari i uvjetan za stanovanje u roku od 3 mjeseca od dana stjecanja prava vlasništva odnosno sklapanja ugovora o najmu stana, odnosno u roku od 3 mjeseca od dana kada ga je Grad izvijestio o raskidu ugovora o najmu stana sukladno odredbama ove Odluke, te da se, u slučaju iz članka 43. stavka 2. Odluke, član obiteljskog domaćinstva najmoprimca briše iz ugovora o najmu stana odlukom Upravnog odjela.

Članak 45. propisuje da će Grad, osim u slučajevima utvrđenim zakonom, otkazati ugovor o najmu stana i u slijedećim slučajevima:

  1. ako najmoprimac i osobe navedene u ugovoru o najmu stana ne koriste stan za stanovanje, time da se smatra da stan nije korišten za stanovanje kada najmoprimac odnosno osobe navedene u ugovoru o najmu stana samo povremeno navraćaju u stan,
  2. ako najmoprimac i osobe navedene u ugovoru koriste stan ili dio stana za obavljanje poslovne djelatnosti ili imaju registriranu poslovnu djelatnost ili sjedište poslovne djelatnosti na adresi stana,
  3. ako najmoprimac ne plati tri mjesečne najamnine ili ostale ugovorene troškove u svezi sa stanovanjem,
  4. ako najmoprimac ne održava stan sukladno odredbama članka 38. ove Odluke i ugovora o najmu stana,
  5. ako najmoprimac i drugi korisnici stana ometaju ostale korisnike/suvlasnike u stambenoj zgradi u mirnom korištenju stanova i zajedničkih dijelova zgrade,
  6. ako se najmoprimac i drugi korisnici stana neovlašteno i bez suglasnosti ostalih korisnika/suvlasnika zgrade u kojoj se stan nalazi koriste zajedničkim dijelovima zgrade ili ako zajedničkim prostorijama, uređajima i dijelovima zgrade svojom krivnjom nanose štetu koju u roku od 30 dana nisu otklonili,
  7. ako najmoprimac u stanu obavlja preinake i adaptacije,
  8. ako najmoprimac odbije omogućiti izvođenje radova radi sprječavanja nastanka štete u stanu kojeg je najmoprimac, na zajedničkim dijelovima zgrade ili u stanu drugog korisnika ili vlasnika
  9. ako najmoprimac odbije dostaviti traženu dokumentaciju na poziv Grada.

Člankom je propisano da je u slučajevima iz stavka 1. najmoprimac dužan Gradu predati stan u posjed, slobodan od osoba i stvari, te da je otkazni rok za iseljenje najmoprimca tri mjeseca, a počinje teći prvoga dana sljedećeg mjeseca od mjeseca u kojem je otkaz primljen.

Članak 46. propisuje da Upravni odjel podnosi jednom godišnje izvješće Gradonačelniku o provedenim postupcima za davanje u najam stanova za priuštivo stanovanje.

Članak 47. propisuje da je najmoprimac obvezan nakon isteka trajanja ugovora predati stan prazan od osoba i stvari, uvjetan za stanovanje i bez oštećenja Gradu, te podmiriti najamninu i sve ostale troškove stanovanja nastale do dana predaje, te da se o predaji stana u posjed Gradu sastavlja zapisnik o primopredaji stana.

Članak  48. propisuje da se polog iz članka 29. Odluke vraća najmoprimcu u roku od 8 dana od predaje stana, ukoliko se prilikom predaje stana Gradu utvrdi da je stan neoštećen, svježe oličen, prazan od osoba i stvari i uvjetan za stanovanje te da najmoprimac nema dug za dospjelu najamninu, da se na iznos pologa koji se vraća najmoprimcu ne obračunavaju kamate, te ukoliko se prilikom primopredaje utvrdi da je stan oštećen ili da nije ispražnjen od stvari, odnosno ukoliko najmoprimac ima dug za dospjelu najamninu, Grad će zadržati polog.

Dalje je propisano da će Grad iz primljenog iznosa pologa namiriti nastale troškove prema sljedećem redoslijedu:

  1. pretrpljenu štetu na stanu,
  2. troškove i obveze koji mogu nastati tijekom trajanja ugovora o najmu stana,
  3. zakonsku zateznu kamatu za nepravodobno plaćenu najamninu,
  4. dospjelu neplaćenu najamninu.

Člankom je propisano da zadržavanje pologa ne isključuje mogućnost pokretanja sudskog postupka protiv najmoprimca, a u slučaju da iznos pologa ne bude dostatan za podmirenje troškova iz stavka 3., prije pokretanja sudskog postupka Grad će s najmoprimcem nastojati riješiti spor mirnim putem.

Članak 49. propisuje da u postupku provedbi radnji prema ovršnom naslovu o iseljenju iz stana u vlasništvu Grada, u ime i za račun Grada, sudjeluje službenik Upravnog odjela, da Upravni odjel obavlja poslove preuzimanja stana od ranijeg korisnika odnosno njegovih nasljednika kada po bilo kojem osnovu prestane ugovor o najmu stana, te da se ključevi stana pohranjuju u Upravnom odjelu.

Vaš doprinos

Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.

Proučite Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova za priuštivo stanovanje. Cjeloviti dokument dostupan je u prilozima ovog savjetovanja.

Komentirajte predloženi dokument, sugerirajte poboljšanja.

Smatrate li da su na kvalitetan način predloženi uvjeti i mjerila za davanje gradskih stanova u priuštivi najam osobama do navršenih 45 godina života i mladim obiteljima?

Svi Vaši prijedlozi i komentari bit će uzeti u obzir i razmotreni te će se po završetku Savjetovanja objaviti Izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim prijedlozima, odnosno razlozima eventualnog neprihvaćanja.

Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 5. prosinca 2024. i nakon tog datuma neće više biti moguće slati primjedbe i prijedloge, a izvješće o Savjetovanju objavit će se na ovom mjestu.

Obrazac za sudjelovanje u savjetovanju s javnošću

Savjetovanje o: Nacrtu prijedloga Odluke o najmu stanova za priuštivo stanovanje
Naziv akta/dokumenta: Odluka o najmu stanova za priuštivo stanovanje
Nositelj izrade akta/dokumenta: Upravni odjel za gradsku imovinu
Početak savjetovanja: 5. studenog 2024.
Završetak savjetovanja: 5. prosinca 2024.

Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.
Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 5. prosinca 2024. godine.
Obrazac je zatvoren.

Jedan komentar

  1. Emilijano Grzincic

    Na listi sam vec 10god .kad god sqm trazi da sa nekim razgovara bilo vas he briga .a stan od.grada nikad necu dobit uvjek puste price pred izbore .itd.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.