Ovo savjetovanje ostaje otvoreno do 9. veljače 2025. godine. Tema kojom se bavi ovo Savjetovanje tiče se svih građana, kao i udruga i stručne javnosti, a potiče se i ostala zainteresirana javnost da se u njega uključi.
Svoje prijedloge vezane uz Nacrt prijedloga Programa zaštite okoliša grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine s Nacrtom prijedloga Programa zaštite zraka grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine i Nacrtom prijedloga Programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine možete poslati ispunjavajući Obrazac za savjetovanje dostupan u online formi. Komentare možete upisivati i u polje za komentiranje u dnu stranice savjetovanja. Po završetku savjetovanja, na ovom mjestu će se objaviti Izvješće o provedenom savjetovanju.
Program zaštite okoliša grada Rijeke donosi se za razdoblje 2024.-2028. godine, a donosi ga predstavničko tijelo Grada, uz prethodnu suglasnost Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije. Program se po donošenju objavljuje u službenom glasilu Grada Rijeke.
Sukladno članku 13. Zakona o zaštiti zraka („Narodne novine“ broj 127/19, 57/122) program zaštite zraka velikog grada sastavni je dio programa zaštite okoliša, kao i program ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja (članak 19. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja, „Narodne novine“ broj 127/19).
Program zaštite zraka opisuje postojeće stanje kvalitete zraka te određuje mjere zaštite kvalitete zraka za četverogodišnje razdoblje kojima se želi smanjiti i/ili ukloniti negativan utjecaj, najčešće antropogeni, na kvalitetu zraka. Cilj analize postojećeg stanja je prepoznavanje onečišćujućih tvari s obzirom na koje je zrak loše kvalitete te potencijalnih izvora onečišćenja. Svrha Programa je definirati ciljeve i mjere poboljšanja kvalitete zraka na temelju prepoznati izvora onečišćenja. Temelji se na rezultatima analize stanja okoliša i kvalitete zraka utvrđenima Izvješćem o stanju okoliša na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini i Izvješćima o praćenju kvalitete zraka te drugim relevantnim dokumentima.
Ublažavanje klimatskih promjena, prilagodba klimatskim promjenama i zaštita ozonskog sloja temelji se na načelima zaštite okoliša određenim Zakonom o zaštiti okoliša (NN 153/13, 78/15, 12/18 i 118/18) kojim se uređuje područje zaštite okoliša i zahtjevima međunarodnog prava i pravne stečevine Europske unije. Prema članku 7. navedenog Zakona, jedan od ciljeva zaštite okoliša u ostvarivanju uvjeta za održivi razvitak je i „zaštita ozonskog omotača i ublažavanje klimatskih promjena“.
Zakonom o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (NN 127/19) se određuju nadležnost i odgovornost za ublažavanje klimatskih promjena, prilagodbu klimatskim promjenama i zaštitu ozonskog sloja, dokumenti o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja, praćenje i izvješćivanje o emisijama stakleničkih plinova, sustav trgovanja njihovim emisijama, zrakoplovna djelatnost, sektori izvan sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova, Registar Unije, tvari koje oštećuju ozonski sloj i fluorirani staklenički plinovi, financiranje ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja, informacijski sustav za klimatske promjene i zaštitu ozonskog sloja, upravni i inspekcijski nadzor.
Prema Zakonu o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja mjere za ublažavanje klimatskih promjena, prilagodbu klimatskim promjenama i zaštitu ozonskog sloja određuju se radi:
- zaštite klimatskog sustava i ostvarenja ciljeva u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama (u daljnjem tekstu: Pariški sporazum)
- jačanja otpornosti na klimatske promjene i smanjenja ranjivosti prirodnih sustava i društva na klimatske promjene, povećanje sposobnosti oporavka od štetnih utjecaja i iskorištavanja mogućih pozitivnih učinaka klimatskih promjena
- izbjegavanja, sprječavanja ili smanjenja štetnih posljedica na ljudsko zdravlje, kvalitetu življenja i okoliš u cjelini
- sprječavanja i smanjivanja onečišćenja koja utječu na ozonski sloj i klimatske promjene
- korištenja učinkovitijih tehnologija s obzirom na potrošnju energije te poticanja uporabe obnovljivih izvora energije
- osiguravanja dostupnosti javnosti informacija o emisijama stakleničkih plinova i potrošnji tvari koje oštećuju ozonski sloj i o fluoriranim stakleničkim plinovima
- izvršenja obveza preuzetih međunarodnim ugovorima i sporazumima kojih je Republika Hrvatska stranka te sudjelovanja u međunarodnoj suradnji u području zaštite ozonskog sloja i ublažavanja klimatskih promjena.
Ocjena postojećeg stanja okoliša
S obzirom na utvrđeno postojeće stanje, zrak je na području Grada Rijeke i okolice tijekom 2023. godine ocijenjen kao I. kategorija kvalitete zraka s obzirom na sve mjerene tvari, osim za SO₂ i O3 na pojedinim mjernim postajama na kojima je ocijenjena II kategorija kvalitete zraka.
Pokazatelji stanja opskrbe stanovništva pitkom vodom kao i kvaliteta vode na području Grada Rijeke pokazuju pozitivne trendove. Izgrađeni vodoopskrbni sustav Grada Rijeke omogućio je priključenje više od 99% svih kućanstava i gospodarstva te predstavlja jedinstvenu zonu opskrbe ZO VIK Rijeka koja putem šest izvorišta isporučuje vodu za grad Rijeku i okolicu. Aktivnostima u okviru Projekta „Poboljšanja vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka“ osigurava se kvalitetnija usluga za stanovništvo kao i zaštita vodnog okoliša (površinske i podzemne vode). Opskrba stanovništva dovoljnim količinama zdravstveno ispravne vode za piće jedna je od najvažnijih mjera za zdravlje i dobrobit ljudi. Kvaliteta i zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju prema rezultatima ispitivanja zdravstvene ispravnosti na području vodovoda Rijeka u 2023. godini kao i prethodnih godina bila je izvrsna odnosno vrijednosti ispitanih parametara sukladnosti nisu prelazile maksimalno dopuštene vrijednosti propisane važećim propisima.
Iako su u obuhvatu područja Grada velikim dijelom prisutna izgrađena i druga staništa pod antropogenim utjecajem, prisutnost prirodnih staništa te biološka raznolikost biljnih i životinjskih vrsta su dobro zastupljeni u sjevernom i sjeveroistočnom dijelu Grada. Radi se uglavnom o šumskim kompleksima kserotermofilnih hrastovih šuma primorskog krša, koji na dijelovima zauzimaju velike površine te ujedno predstavljaju neprocjenjive rekreacione vrijednosti za život grada. Šume su dobro očuvane a status zaštitnih šuma se temelji na njihovoj hidrološkoj i protuerozionoj funkciji.
Kao najznačajniji problemi Grada Rijeke utvrđeni su prometno opterećenje i s tim povezano povećanje razine buke i svjetlosti, kao i manjak zelenih/otvorenih prostora te uslijed toga snižena kvaliteta života stanovništva. Također je utvrđen problem preizgrađenosti odnosno zauzetosti obalnog pojasa lučkim postrojenjima i gospodarskim zonama te stoga nemogućnost uspostave obalnog zelenog koridora radi povezivanja gradskog sadržaja s obalnim krajobrazom. Problem koji postaje sve više aktualan je ugroženost gradskog područja klimatskim promjenama a što uključuje podizanje razine mora i porast temperature mora, ekstremne temperature (toplinski val, suša), poplave te duži kišni period.
S obzirom na utvrđene problematike i važnost njihova rješavanja predlažu se prioritetne i ostale mjere koje je potrebno postići u planskom razdoblju u okviru Programa zaštite okoliša Grada Rijeke. Programom zaštite zraka za područje Grada Rijeke i Programom ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje Grada Rijeke, predviđene su mjere za ostvarenje ciljeva zaštite zraka kao i mjere ublažavanja, prilagodbe klimatskim promjenama te zaštite ozonskog sloja.
Također je kroz provedbu ostale dokumentacije za područje Grada Rijeke i proizašle mjere potrebno unaprijediti postojeće stanje odnosno sustav otvorenih/zelenih površina Grada, prometnu i ostalu infrastrukturu i dr. Paralelno je nužno razvijati i raditi na educiranju i osvješćivanju javnosti i svih dionika o problematikama okoliša.
Ciljevi i mjere zaštite okoliša
Programom zaštite okoliša grada Rijeke je postavljeno sljedećih 12 ciljeva prema tematskim cjelinama, koji predstavljaju krajnji rezultat koji se nastoji dostići:
Prioritetne mjere
Radi koordinirane provedbe svih mjera predviđenih dokumentima PZO, PZZ i PUPKP potrebno je kao preduvjet provesti mjeru M41 Izraditi akcijski plan organizacije i podjele na radne skupine radi koordinacije i provedbe mjera iz PZO, PZZ i PUPKP.
Prema utvrđenim problemima i važnosti njihova rješavanja u što kraćem roku, izdvojene su sljedeće prioritetne mjere:
- M1 Nastaviti aktivnosti prema Projektu „Poboljšanja vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka“,
- M18 Očuvati i zaštititi cjelovite šumske komplekse koji nisu predloženi za zaštitu važećom prostorno-planskom dokumentacijom u kategoriji park šuma prema prijedlogu Strategije zelene urbane obnove,
- M8 Provesti pilot-projekt povećanja bioraznolikosti u urbanoj sredini,
- M16 Izraditi Katastar zelenila Grada Rijeke u cilju praćenja stanja i vitaliteta vegetacije u suradnji s Ministarstvom,
- M27 Izraditi i provesti pilot projekt zaštite od buke npr. primjena „tihog“ asfalta i sl.
Praćenje stanja okoliša
Na području Grada Rijeke provode se praćenja stanja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, kvalitete pročišćene otpadne vode te kakvoće mora za kupanje, koje na godišnjoj razini provode Nastavni zavod za javno zdravstvo PGŽ i KD Vodovod i kanalizacija d.o.o. Rijeka.
Na području Grada Rijeke provodi se praćenje kvalitete zraka na 2 mjerne postaje državne mreže koje provodi DHMZ. Mjernoj mreži Grada Rijeke pripadaju i mjerne postaje lokalne mreže koje su u nadležnosti Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko – goranske županije.
U okviru praćenja stanja okoliša za područje pod upravom Lučke uprave Rijeka provode se sljedeća praćenja stanja okoliša koje na (polu)godišnjoj razini provodi Lučka uprava Rijeka:
- kvalitete zraka,
- kvalitete mora,
- kvalitete otpadnih voda,
- razina buke.
Na području Grada Rijeke provode se prethodno navedena praćenja stanja okoliša čiji rezultati su sastavni dio Informacijskog sustava zaštite okoliša Grada Rijeke te baza podataka kojima raspolažu ostale nadležne institucije/ustanove. Sukladno navedenom ne predlaže se uspostava novih sustava (programa) praćenja stanja okoliša.
Troškovi provedbe mjera predviđenih Programom zaštite okoliša
Procijenjeni trošak mjera predviđenih Programom zaštite okoliša grada Rijeke za razdoblje 2024. – 2028. godine iznosi 3.269.000,00 eura. Ovim troškom nisu obuhvaćeni troškovi mjera čije financiranje je predviđeno postojećim ugovornim uvjetima kao što su aktivnosti prema Projektu „Poboljšanja vodno-komunalne infrastrukture na području aglomeracije Rijeka“ i aktivnosti izgradnje ŽCGO Marišćina te mjere za koje nije moguće dati procjenu troškova.
Trošak mjera zaštite zraka predviđenih Programom zaštite zraka za Grad Rijeku u periodu 2024.-2028. iznosi 1.155.000,00 eura.
Trošak mjera predviđenih Programom ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje Grada Rijeke za razdoblje 2024. – 2028. godine iznosi 670.000,00 eura.
Ukupni trošak mjera predviđenih navedenim dokumentima iznosi 5.094.000,00 eura.
Ocjena stanja kvalitete zraka
Praćenje kvalitete zraka se određuje preko sustavnim mjerenjima na mjernim postajama za praćenje kvalitete zraka ili mjerenjima posebne namjene gdje se mjerenja provode na određenim lokacijama i u određenim vremenskim razdobljima ili više njih.
Mjerne postaje za praćenje kvalitete zraka na području Republike Hrvatske dijele se u tri kategorije: mjerne postaje u državnoj mreži, mjerne postaje u lokalnoj mreži i mjerne postaje posebne namjene.
Prema Uredbi o određivanju zona i aglomeracija prema razinama onečišćenosti zraka na teritoriju Republike Hrvatske (NN 1/14), Grad Rijeka je dio područja aglomeracije Rijeka. Osim na području Grada Rijeka, preostale mjerne postaje aglomeracije Rijeka nalaze se na području drugih JLS u neposrednoj blizini administrativnog područja Grada Rijeke te su također uključene u analizu kvalitete zraka na predmetnom području.
Na području Grada Rijeke kvaliteta zraka se prati na 2 mjerne postaje državne mreže za praćenje kvalitete zraka. Mjernoj mreži Grada Rijeke pripada i 5 mjernih postaja lokalne mreže – Mlaka, Bakar, Kraljevica, Cres (Vrana) i Delnice.
U sklopu aglomeracije Rijeka nalaze se i postaje u sklopu INA Rafinerije nafte, a to su Urinj, Vrh Marinšćice, Paveki i Krasica-Urinj. U sklopu Deponija Viševac nalazi se postaja Viševac-Viškovo, u sklopu ŽCGO „Marišćina“ se nalazi postaja Marišćina, a u sklopu Omišalj LNG se nalazi postaja Omišalj LNG.
Kvaliteta zraka na području Grada Rijeke i okolice tijekom 2023. godine ocijenjena je kao kvaliteta I. kategorije kvalitete zraka s obzirom na ozon, ugljikov monoksid, merkaptane, benzen, lebdeće čestice frakcije PM₁₀ i PM₂,₅, teške metale u PM₁₀, sumporov i dušikov dioksid, sumporovodik i amonijak. Na području aglomeracije Rijeka koja obuhvaća i Grad Rijeku, II kategorija kvalitete zraka ocijenjena je s obzirom na SO₂ na mjernoj postaji Urinj i s obzirom na O3 na postajama Paveki, Krasica-Urinj, Sovjak i Viševac-Sovjak.
Kao značajan izvor onečišćenja prepoznati su obveznici prijave emisija onečišćujućih tvari u zrak u Registar onečišćenja okoliša te postrojenja sa Okolišnim dozvolama. Kao drugi značajan izvor onečišćenja prepoznat je sektor prometa, posebno tijekom turističke sezone kada dolazi do značajnog povećanja prometa od priljeva turista. Povećanje prometa uzrokuje povećanje emisija onečišćujućih tvari u zrak i prekursora prizemnog ozona. Uz pojačano Sunčevo zračenje tijekom ljeta dolazi do povećanog stvaranja prizemnog ozona koje uzrokuje prekoračenje graničnih vrijednosti tijekom toplog dijela godine i prekoračenja dugoročnog cilja za prizemni ozon.
Kao zadnji izvor emisija onečišćujućih tvari, vrlo lokalnog karaktera prepoznata su odlagališta otpada, legalna i ilegalna.
Ciljevi i mjere zaštite zraka
Ciljevi zaštite zraka koji su navedeni u ovom Programu proizlaze iz postojećeg zakonodavnog okvira u području zaštite okoliša i zaštite zraka te obvezama prema međunarodnim sporazumima. U tablici u nastavku navedeni su ciljevi zaštite zraka na području Grada Rijeke.
Kako bi se ostvarili navedeni ciljevi zaštite zraka u nastavku se predlažu određene mjere i aktivnosti. U skladu s predviđenim ciljevima, mjere su podijeljene u nekoliko skupina:
- Mjere očuvanja i poboljšanja kvalitete zraka
- Mjere unaprjeđenja sustava praćenja kvalitete zraka
- Mjere smanjenja emisija onečišćujućih tvari koje uzrokuju nepovoljne učinke zakiseljavanja i eutrofikacije tla te fotokemijskog onečišćenja (SO₂, NOx, HOS, NH₃, PM₁₀)
Budući da su mnoge mjere međusektorske, a predviđeni ciljevi povezani, realizacija pojedinih mjera će doprinijeti ostvarenju više ciljeva. Kako su izvori onečišćujućih tvari često i izvori stakleničkih plinova, provođenje mjera očuvanja i poboljšanja kvalitete zraka će doprinijeti i ublažavanju klimatskih promjena.
Za definiranje redoslijeda provedbe mjera za poboljšanje kvalitete zraka definirane su dvije razine prioriteta:
- I. razina – prioritetne mjere i aktivnosti u području zaštite zraka
- II. razina – preventivne mjere za očuvanje kvalitete zraka
Klimatski rizici za područje Grada Rijeke
Procjena ranjivosti i rizika za područje Grada Rijeke rađena je prema podacima Akcijskog plana održivog energetskog razvoja i prilagodbe na klimatske promjene za Grad Rijeku (SECAP) te na temelju dokumenta Rezultati klimatskog modeliranja na sustavu HPC Velebit za potrebe izrade nacrta Strategije prilagodbe klimatskim promjenama Republike Hrvatske do 2040. i s pogledom na 2070.
Prepoznati klimatski rizici za područje Grada Rijeke su podizanje razine mora i porast temperature mora, ekstremne temperature (toplinski val, suša), poplave te duži kišni period.
Podizanje razine mora i porast temperature mora
Prema projekcijama klimatskog modeliranja, na obalnom području Republike Hrvatske, ovisno o promatranom scenariju, doći će do podizanja razine mora između 33 i 65 cm.
Rijeka, kao obalni grad pod utjecajem je mora te povremenih plavljenjima uslijed olujnih nevremena i plimnih oscilacija. Podizanje razine mora može nanijeti štete infrastrukturnim, energetskim i stambenim objektima te ugroziti sigurnost stanovništva. Uz procjene porasta razine mora vezane su znatne neizvjesnosti te se u idućem četverogodišnjem razdoblju ne očekuju značajne promjene razine Jadranskog mora.
Prema SECP-u obalni pojas Rijeke ima visoku ranjivost te umjeren rizik od podizanja razine mora.
Ekstremne temperature
Na području Grada Rijeke može se očekivati daljnji porast temperature zraka. Očekivani porast srednje dnevne temperature zraka iznosi između 1,0 i 1,6 °C. Sukladno rastu temperature očekuje se i porast toplih dana u rasponu od 15,2 do 20,2 dana, dok se porast vrućih dana očekuje u rasponu od 6,1 do 10,3 dana. Predviđanje za porast broja tropskih noći je u rasponu od 2,4 do 20,7 dana.[1]
Na meteorološkoj postaji Rijeka, na dan 19.7.2007. je izmjerena temperatura zraka od 40 °C što je najviša izmjerena temperatura od početka rada postaje. Takve temperature su sve češće kao posljedica klimatskih promjena. Velike vrućine mogu uzrokovati zdravstvene probleme kod ljudi, ali i probleme s usjevima i dostupnosti vode. Toplinski valovi mogu uzrokovati kožne probleme, umor, grčeve, toplinski udar te druge bolesti i neugode povezane s visokim temperaturama[2]. Učestale i ekstremno visoke temperature pridonose i češćoj pojavnosti suše koja ostavlja negativne posljedice na poljoprivrednu proizvodnju. Zbog kompleksnih međudjelovanja okolišnih i ostalih utjecaja na zdravlje te zbog nedovoljne zdravstveno-ekonomske valorizacije kvantifikacija utjecaja klimatskih promjena na opterećenje zdravlja i zdravstvenog sustava predstavlja veliki izazov. Ono što je sigurno je da ekstremni vremenski uvjeti (npr. vrući dani, toplinski valovi) imaju utjecaj na kronične bolesti, a time i smrtnost te promjene u epidemiologiji zaraznih bolesti i ispravnost vode i hrane.
Prema SECAP-u, ranjivost od velikih temperatura i toplinskih valova na zdravlje stanovništva Grada Rijeke procijenjeno je kao umjereno, a rizik od toplinskog vala je također procijenjen kao umjeren. S druge strane ranjivost i rizik od velikih temperatura i toplinskih valova na elektroenergetski sektor su procijenjeni kao niski.
Poplave
Prema Prethodnoj procjeni rizika od poplava (Hrvatske vode, 2019.) karte opasnosti od poplava ukazuju na moguće obuhvate tri specifična poplavna scenarija :
- poplave velike vjerojatnosti pojavljivanja (povratno razdoblje 25 godina)
- poplave srednje vjerojatnosti pojavljivanje (povratno razdoblje 100 godina),
- poplave male vjerojatnosti pojavljivanja (povratno razdoblje 1.000 godina) uključujući poplave uslijed mogućih rušenja nasipa na većim vodotocima te rušenja visokih brana – umjetne poplave), za fluvijalne (riječne) poplave te bujične poplave.
Prema SECAP-u, ranjivost od poplava procijenjena je kao umjerena, a rizik od plavljenja Grada Rijeke je procijenjen kao visok.
Dužni kišni period
Prema projekcijama, na području Grada Rijeke, ovisno o promatranom scenariju doći će do smanjenja kišnih razdoblja i to u rasponu od 1 do 4 kišna razdoblja. Iako je pretpostavljeno smanjenje kišnih razdoblja, uslijed klimatskih promjena mogući se veći ekstremi tj. pojava kiša u periodima kada ih se manje očekuje i kada mogu biti popraćene olujnim nevremenom. Duži kišni periodi mogu se negativno reflektirati na hrvatsku ekonomiju jer će ekstremniji vremenski uvjeti doprinijeti manjoj posjećenosti, ali i manjom potrebom za radnom snagom u turističkom sektoru.
Prema SECAP-u, ranjivost i rizik od dužih kišnih perioda na turizam Grada Rijeke su procijenjeni kao umjereni.
[1] Procjena klimatskih promjena u budućnosti za grad Rijeku, DHMZ, travanj 2020.
[2] Heat-waves: risks and responses, Health and Global Environmental Change SERIES, No. 2, WHO
Ocjena stanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja
Rijeka kao visoko urbaniziran grad sa mnogo neupojnih i asfaltiranih površina pridonosi efektu toplinskog otoka koji česta pojava u urbaniziranim područjima. Povećanju emisija stakleničkih plinova, ali i zadržavanju topline doprinosi i promet koji je gust na području grada. Visoke temperature u gradu i njihovo zadržavanje na zagrijanim površinama zgrada i ulica onemogućuju noćno hlađenje. Posljedično starijim ljudima, maloj djeci, ljudima lošijeg zdravlja, kao i onima kojima je posao vani, ali i socijalno ugroženoj populaciji stvara se veća šansa od bolesti povezanih s visokim temperaturama poput respiratornih bolesti, grčeva, iscrpljenosti te toplotnih udara.
Zagrijavanje zraka doprinosi i zagrijavanju mora, a Rijeka kao lučki grad je pod direktnim utjecajem promjena u morskom okolišu. Grijanje oceana i mora doprinosi i podizanju razine mora, kako na globalnoj, tako i na lokalnoj razini. Promjene u temperaturi mora utječu i na planktone te biljni i životinjski svijet. Temperatura utječe na neke fizikalno kemijske procese u moru, a poremećajem tih procesa moguće je dodatno zagađenje vodenog okoliša. Grad Rijeka do sada nije imao značajnije probleme s kakvoćom vode za kupanje.
Na području Grada Rijeke prepoznati su rizici od stvaranja bujičnih poplava kao posljedice velikih količina padalina. U rujnu 2022. godine na području Grada Rijeke nevrijeme praćeno velikom količinom oborina odnijelo je jedan život i prouzročilo je materijalne štete na području grada. Tijekom poplava moguće je onečišćenje vode te izlijevanje kanalizacije koje može kontaminirati i hranu u podrumima zgrada i kuća. Velika opasnost postoji i od udara električne struje i požara zbog iskrenja čime se uništava električna infrastruktura.
Povećana učestalost ekstremnih događaja povezana s klimatskim promjenama povećava i rizike od pojave izvanrednih stanja. Očekivane ranjivosti su posljedice za zdravlje, imovinu i okoliš radi poplava izazvanih izlijevanjem rijeka, potresa, požara otvorenog tipa i industrijskih nesreća, te ekstremnih temperatura, epidemija i pandemija. Interpretacija doprinosa klimatskih promjena promjenama u pojavnosti ekstremnih događaja i povezanih posljedica otežana je zbog godišnje varijabilnosti u pojavnosti te učinkovitijeg prijavljivanja i sve veće implementacije mjera za smanjenje rizika.
Glavni rizici prepoznati na području Grada Rijeke su podizanje prosječne temperature zraka, podizanje razine mora te pojava poplava uzrokovanih intenzivnim padalinama. Iz svega napisanog očito je da postoji značajna sektorska međuzavisnost glede učinaka klimatskih promjena pa se iz toga može zaključiti da i mjere prilagodbe klimatskim promjenama moraju biti integrativne po svojoj naravi kako bi anticipirale međusektorske utjecaje.
Ciljevi i mjere ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja
Ciljevi ublažavanja i prilagodbe klimatskim promjenama su prilagođeni na temelju ciljeva i mjera postavljenih unutar dokumenata: Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj za razdoblje do 2040. godine s pogledom na 2070. godinu i Strategija niskougljičnog razvoja Republike Hrvatske do 2030. s pogledom na 2050. godinu.
Programom ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja grada Rijeke (u daljnjem tekstu: Program) postavljeno je sljedećih 5 ciljeva, definiranih na temelju ciljeva i mjera postavljenih unutar dokumenata: Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj za razdoblje do 2040. godine s pogledom na 2070. godinu i Strategija niskougljičnog razvoja Republike Hrvatske do 2030. s pogledom na 2050. godinu.
Mjere predviđene Programom, osim prema predloženim ciljevima, definirane su i u odnosu na učinke – prilagodbu klimatskim promjenama, ublažavanje klimatskih primjena i zaštite ozonskog sloja.
Pozivamo Vas da se uključite u ovo Savjetovanje svojim prijedlozima.
Proučite Nacrt prijedloga Programa zaštite okoliša grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine s Nacrtom prijedloga Programa zaštite zraka grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine i Nacrtom prijedloga Programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine. Cjeloviti dokumenti dostupni su u prilozima ovog savjetovanja.
Komentirajte predloženi dokument, sugerirajte poboljšanja.
Smatrate li da su predložene kvalitetne mjere za unapređenje zaštite okoliša i zraka te ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje grada Rijeke?
Svi Vaši prijedlozi i komentari bit će uzeti u obzir i razmotreni te će se po završetku Savjetovanja objaviti Izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim prijedlozima, odnosno razlozima eventualnog neprihvaćanja.
Ovo Savjetovanje ostaje otvoreno do 9. veljače 2025. i nakon tog datuma neće više biti moguće slati primjedbe i prijedloge, a izvješće o Savjetovanju objavit će se na ovom mjestu.
Obrazac za sudjelovanje u savjetovanju s javnošću
Savjetovanje o: Nacrtu prijedloga Programa zaštite okoliša grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine s Nacrtom prijedloga Programa zaštite zraka grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine i Nacrtom prijedloga Programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine
Naziv akta/dokumenta: Program zaštite okoliša grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine s Programom zaštite zraka grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine i Programom ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja za područje grada Rijeke za razdoblje 2024.-2028. godine
Nositelj izrade akta/dokumenta: Upravni odjel za gospodarstvo, razvoj, ekologiju i europske projekte
Početak savjetovanja: 10. siječnja 2025.
Završetak savjetovanja: 9. veljače 2025.